Den franska bränslecellstillverkaren Symbio tvingas säga upp nära 70 procent av sin personal efter att huvudkunden Stellantis abrupt lämnat vätgassektorn. Beskedet följer på att biltillverkaren i somras skrotade hela sitt program för vätgasdrivna transportbilar – ett beslut som lämnar Symbio utan sitt viktigaste intäktsflöde.
Symbio är ett samriskbolag mellan Stellantis, däcktillverkaren Michelin och fordonsunderleverantören Forvia. Ursprungligen var planen att omkring 80 procent av Symbios årliga produktion skulle levereras till Stellantis vätgasdrivna transportbilar.
När programmet stoppades i juli stod bolaget plötsligt utan sin viktigaste kundbas.
– Efter Stellantis tillbakadragande som kund för all vätgasrelaterad verksamhet har en överenskommelse nåtts mellan ägarna som gör det möjligt för Symbio att fortsätta, uppgav bolaget i ett uttalande till Hydrogen Insight.
355 jobb försvinner
Symbio genomför nu en omfattande omstrukturering för att överleva.
Bolaget kommer efter nedskärningarna att ha 175 anställda kvar. Vd Jean-Baptiste Lucas uppgav i juli att bolaget då hade 640 anställda, medan nyhetsbyrån AFP nyligen rapporterade om 530 – vilket innebär att cirka 355 jobb nu försvinner, motsvarande 67 procent av personalstyrkan.
– Företaget har tagit fram en ny färdplan för att säkra den långsiktiga överlevnaden med stöd av offentliga myndigheter, uppgav Symbio.
Styrelsen, där samtliga tre ägare ingår, har samtidigt godkänt en ny affärsplan tillsammans med ett refinansieringsavtal som fastställdes i slutet av november efter en förlikningsprocess.
Detaljerna kring finansieringen hålls hemliga. En talesperson för Symbio säger att avtalet är konfidentiellt.
Europas största bränslecellsfabrik hotas
Symbio driver Europas största bränslecellsfabrik i Saint-Fons i östra Frankrike. Anläggningen, kallad SymphonHy, har kapacitet att tillverka upp till 16 000 system per år.
Nu sänks målsättningarna kraftigt. Bolaget siktar i stället på en produktion om 10 000 system per år först perioden 2028–2030.
Produktionen fokuseras på en 75 kilowatt stor bränslecell för bussar, långfärdsbussar och stationära användningsområden, bland annat datacentraler.
– Denna teknik, som redan används på väg och testas i stationära miljöer, ska successivt skalas upp, uppger bolaget.
Symbio fortsätter också utvecklingen av en ny 150 kilowatt stor bränslecell för tunga lastbilar, ett segment som ofta lyfts fram i debatten – men där kommersiella genombrott hittills uteblivit.
Motorsport ersätter bilindustrin
Efter Stellantis reträtt är Symbios största kund nu Spark Racing Technology – ett mindre bolag som byggt fordonen till världens första vätgasdrivna racingserie, FIA Extreme H World Cup, som kördes i Saudiarabien i oktober.
– Fortsättningen av vår verksamhet kräver en djupgående och krävande omvandling, sade vd Jean-Baptiste Lucas i ett uttalande.
– Vi har omdefinierat våra strategiska prioriteringar och anpassat vårt erbjudande till de nya realiteterna inom mobilitets- och stationära marknader.
Utvecklingen illustrerar de växande ekonomiska problemen för vätgasbaserad transport, där stigande kostnader, säkerhetsfrågor och bristande lönsamhet bromsar investeringarna – trots politiska ambitioner, stora stödprogram och återkommande löften om snabba genombrott.
Fakta:
– Stellantis stoppade sitt vätgasprogram i juli 2025
– Symbio ägs av Stellantis, Michelin och Forvia
– Bränslecellsbilar tappar global försäljning första halvåret 2025
– Inga storskaliga kommersiella vätgassystem har ännu etablerats i tung trafik
Källor: Hydrogen Insight, AFP