Airbus drar i handbromsen

A220 är Airbus minsta modell. Roumain Coupy/Wikimedia Commons
A220 är Airbus minsta modell. Roumain Coupy/Wikimedia Commons

Flygplanstillverkaren Airbus har tvingats revidera sin produktionsplan för sitt minsta plan, A220. Produktionsökningen kommer att bli mindre än väntat framöver. 

Det ska bero på ”långvariga problem” med Pratt & Whitney-motorerna. Integrationen av den amerikanska underleverantören Spirit, som Airbus förvärvat nyligen, påverkar också planerna negativ, rapporterar branschsajten L’Usine Nouvelle.

Sajten beskriver det som att Airbus just nu ”genomgår en allvarlig luftgrop”. 

Det var när Airbus nyligen presenterade sina kvartalsresultat som flygplansjätten också levererade de mindre uppmuntrande nyheterna. 

Mot alla odds upprätthåller koncernen sitt produktionsschema för alla sina program, med ett undantag: A220. Men kommer att leverera A220 i en långsammare takt än man hade önskat och räknar med att rulla ut 12 flygplan per månad år 2026, jämfört med målet om 14 plan i månaden. Enligt L’Usine Nouvelle går flygplanet igenom en tuff period och ”kämpar fortfarande för att uppnå lönsamhet”, detta trots sin ”ultramoderna design”. 

Under flera månader i år har 700 Airbus A220 och A320 blivit kvar på marken då de inte varit flygdugliga.  31 Embraer E2-plan har inte helller kunnat lyfta. Deras gemensamma nämnare är att de samtliga varit utrustade med Pratt & Whitney-motorer,av modellen, PW1100G, vilket tolkas som att den amerikanska motortillverkarens problem är större än man tidigare trott.