Trots massiva investeringar och politiska satsningar på grön vätgas bedömer den norska analysfirman Rystad Energy att tekniken bara kommer att bidra marginellt till att nå klimatmålen under det kommande decenniet. I sin nya rapport Global Energy Scenarios konstaterar Rystad att ren vätgas endast kommer stå för 0,65 procent av de totala utsläppsminskningarna fram till 2035.
– Elektrifiering och utsläppsminskningar inom elsektorn kommer att stå för 95 procent av den globala reduktionen, medan vätgas, biobränslen och koldioxidinfångning delar på resterande fem procent, skriver bolaget i sin analys.
Endast 34 miljoner ton ren vätgas tillgänglig år 2035
Rystad Energy förutspår att den globala produktionskapaciteten för grön och blå vätgas når cirka 34 miljoner ton per år år 2035. Det motsvarar en mycket liten del av den totala vätgasmarknaden, som idag domineras av så kallad grå vätgas – producerad med fossila bränslen utan koldioxidinfångning – vars efterfrågan ligger på omkring 105 miljoner ton årligen.
Analysen visar också att hälften av de planerade vätgasprojekten som ställts in sedan 2022 inte beror på bristande efterfrågan, utan på att utvecklarna har ändrat strategi. De fokuserar nu på projekt med garanterade köpare inom redan etablerade industrier som raffinaderier och ammoniakproduktion – snarare än mer osäkra tillämpningar som grön stålproduktion eller sjöfart.
– Tidiga volymer av ren vätgas kommer till stor del att användas i dessa traditionella sektorer, där vätgas redan har en industriell funktion, konstaterar Rystad.
Dyra lösningar bromsar vätgasens roll
Enligt rapporten kommer nya användningsområden för vätgas – exempelvis inom ståltillverkning, sjöfart och flyg – att växa långsamt på grund av höga kostnader och begränsad tillgång. Varken vätgasbaserade e-bränslen eller syntetiska flygbränslen väntas bli kommersiellt gångbara i större skala före 2035.
Rystad bedömer att biobränslen under den närmaste tioårsperioden kommer att spela en mer praktisk roll för att minska utsläppen i transportsektorn, särskilt inom flyget. Det beskrivs som ett ”pragmatiskt första steg” innan vätgas och e-bränslen blir tillräckligt konkurrenskraftiga.
Rapporten påpekar att det krävs långsiktig politisk stabilitet och ekonomiska incitament för att skala upp vätgasproduktionen. Utan omfattande subventioner kommer de flesta planerade anläggningar inte att kunna konkurrera med dagens billigare fossila alternativ.
Rystad Energy: Från olja till energianalys
Företaget grundades 2004 av den norske energianalytikern Jarand Rystad och har specialiserat sig på marknadsprognoser och energiscenarier för olje-, gas-, el- och vätgasindustrin.
Rystad är särskilt känt för sina databaser över globala energiprojekt och sin oberoende analys av hur energimarknaderna utvecklas. Bolaget används ofta som källa av regeringar, banker och internationella organisationer som vill förstå trender inom energiomställningen.
Deras senaste scenariorapport följer flera tidigare analyser där Rystad varnat för överdrivna förväntningar på vätgas som klimatlösning. Enligt bolaget kräver en realistisk bedömning att man ser till de faktiska investeringsnivåerna och tillgången till billig el – inte till politiska målsättningar.
– Många vätgasplaner är i praktiken beroende av storskalig subventionering. Utan den riskerar projekten att aldrig bli lönsamma, har Rystads senioranalytiker tidigare konstaterat.
Fokus på elektrifiering och koldioxidinfångning
Rystad Energy bedömer att det globala energisystemet under de kommande tio åren främst kommer att drivas av elektrifiering. Det gäller särskilt transportsektorn, där elfordon och batteriteknik förväntas ersätta stora delar av dagens fossila användning.
Vätgasens roll begränsas till nischer där direkt elektrifiering är svår, såsom tung industri, långväga transporter och energilagring. Där kan tekniken på sikt bli viktig, men inte i närtid.
– Utan tillräcklig tillgång på billig fossilfri el och infrastruktur för lagring och distribution kommer vätgasen inte att kunna växa i den takt som många hoppas på, sammanfattar Rystad.
Fakta:
Grå vätgas produceras med fossila bränslen utan koldioxidinfångning, blå vätgas med infångning och lagring av koldioxid, och grön vätgas via elektrolys med förnybar el.
Källor:
Rystad Energy, Global Energy Scenarios 2025
Hydrogen Insight, oktober 2025