BMW-chef: En enda teknik räcker inte för framtidens bilar

BMW:s SUV-modell X5 lanseras om ett par år med bränslecellsdrift. Bild: BMW
BMW:s SUV-modell X5 lanseras om ett par år med bränslecellsdrift. Bild: BMW

Trots branschens fokus på elbilar vill BMW hålla flera tekniska dörrar öppna. Med start 2028 kommer SUV-modellen X5 att erbjudas med vätgasdrift. Samtidigt fortsätter bolaget att utveckla förbränningsmotorer – i strid med EU:s planerade förbud.

Det är BMW:s nya utvecklingschef Joachim Post som i en intervju med Bild am Sonntag förklarar företagets strategi. Han efterträdde Frank Weber i juni och har nu huvudansvaret för framtida drivlinetekniker.

– Vi får inte, särskilt av geopolitiska skäl, satsa på bara en framtida drivlina, säger Post till tidningen.

X5 blir först ut med vätgasdrift

Redan 2028 ska BMW:s SUV-modell X5 lanseras med bränslecellsdrift. Det blir en av flera möjliga drivlinor i modellen – eldrift, hybrid, bensin, diesel och vätgas.

– Batterier för stora elbilar är tunga och dyra. För just stora fordon passar bränslecellen särskilt bra, säger Post.

Beslutet går tvärtemot flera av konkurrenterna som övergett vätgasdrivna personbilar. Men BMW tror att tekniken har en framtid – särskilt på marknader som Japan, Korea och Kalifornien, där tankinfrastruktur redan finns.

– I början kanske det bara handlar om några tusen enheter, men volymerna kommer att öka, säger Post.

Han påminner om att elbilen i3, som lanserades 2013, var före sin tid men gav företaget värdefull erfarenhet.

– Teknikneutralitet innebär att man måste våga prova nytt och ta risker. En enda teknik räcker inte för att uppnå globalt klimatneutral mobilitet, säger han.

Förbränningsmotorn lever vidare

BMW tänker inte heller överge bensin- och dieselmotorer, trots att EU planerar ett förbud från 2035. Post menar att sådana datum inte är rätt väg att gå.

– I slutändan kommer kunderna att avgöra. I Europa kanske 50–60 procent vill ha elbil om tio år, men det är långt från EU:s mål på 100 procent, säger han.

Som global biltillverkare måste BMW anpassa sig efter olika marknader. I USA och andra delar av världen väntas nya förbränningsbilar säljas under lång tid.

Post bekräftar att BMW fortsätter att vidareutveckla sina motorer för att klara framtida utsläppskrav. En helt ny generation är dock inte aktuell.

– Vi har redan investerat mycket i att framtidssäkra våra befintliga motorer, säger han.

Diesel med syntetbränsle redan i bruk

Post säger också att BMW:s nya dieselbilar redan nu tankas med HVO100 – ett syntetiskt bränsle som minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent.

– Vi arbetar även med att motorerna ska kunna känna igen vilket bränsle som används. Det gäller även för syntetiska e-bränslen, säger han.

Företaget vill också kunna mäta exakt hur mycket som körs på el i laddhybrider – och därmed visa bilens verkliga utsläpp.

– Här ser vi stor potential, säger Post.

Trots fortsatt arbete med flera tekniker går majoriteten av BMW:s utvecklingsbudget till elbilar. De största tekniksprången sker inom eldrift, och därmed krävs också störst investeringar.

Först ut i den nya elbilsserien är BMW iX3 50 xDrive med upp till 805 kilometer räckvidd enligt WLTP. Tack vare 800-volts teknik kan bilen laddas med 370 kilometer på tio minuter.

– Det är precis lagom tid för en espresso, säger Post.

Källor: Bild am Sonntag / BMW / dpa