AWS-störning blottade brister i företags resiliens

Driftstopp blir snabbt kostsamma och kan urholka förtroendet för varumärket långt efter att driften återställts. Foto: charlesdeluvio/unsplash
Driftstopp blir snabbt kostsamma och kan urholka förtroendet för varumärket långt efter att driften återställts. Foto: charlesdeluvio/unsplash

När molnjätten AWS nyligen drabbades av ett omfattande driftstopp påverkades verksamheter över hela världen. Händelsen visar hur sårbara många företag är för störningar hos sina leverantörer. Enligt Orange Cyberdefense behöver svenska företag prioritera arbetet med att minska tredjepartsrisker och ha en testad kontinuitetsplan som säkrar affären när systemet plötsligt står still.

Ett tekniskt fel orsakade hos AWS stora störningar som påverkade ett stort antal kunder världen över. Problemen kunde lösas inom några timmar, men för många verksamheter dröjde återställningen längre. Prioriteringen i återställningsarbetet avgörs av leverantören, något som enskilda kunder sällan kan påverka.

– Ett driftstopp kan inträffa var som helst i leverantörskedjan och orsaken är en sådan här gång mindre viktig, säger Mats Lindblad, Business Area Manager GRC & Advisory på Orange Cyberdefense. Desto viktigare är konsekvenserna det riskerar att få för din verksamhet, då du som enskild kund kan få svårt att påverka var i leverantörens priolista för återställning du ligger, säger Mats Lindblad, Business Area Manager GRC & Advisory på Orange Cyberdefense.

Behovet av kontinuitetsplaner
Orange Cyberdefense framhåller att arbetet med att minska tredjepartsrisker måste ges högre prioritet. Företag bör utarbeta och testa planer för hur verksamheten ska kunna upprätthållas och snabbt återställas vid större störningar.

– För att säkra verksamhetens motståndskraft vid störningar mot leveranskedjan behöver arbetet med att minska tredjepartsrisker prioriteras högre, säger Mats Lindblad. För vid en händelse likt den vi sett nu under måndagen är en utarbetad och testad kontinuitetsplan hela skillnaden för hur företag klarar återställningen – och affären.

Resiliens som konkurrensfördel
Enligt Lindblad visar incidenten att det inte är hållbart att helt förlita sig på leverantörer. Resiliens bör ses som en del av affärsutvecklingen. Driftstopp är kostsamma och kan skada förtroendet för varumärket långt efter att driften återställts. En genomarbetad plan B kan minska skadorna och bidra till att företag snabbt återgår till normal drift.