Industrin bekymrad över EU:s ståltullar – ”inflationsdrivande”

Värdekedjan nedströms, alltifrån tillverkare till tillverkare av husgeråd, befarar en ökning av sina produktionskostnader som en konsekvens av EU:s föreslagna ståltullar. Ill: AI-genererad bild. Ej ett fotografi.
Upphovsrätt © Conventus– AI-genererat innehåll. Inget av materialet får reproduceras eller användas i andra sammanhang utan skriftligt medgivande.
Värdekedjan nedströms, alltifrån tillverkare till tillverkare av husgeråd, befarar en ökning av sina produktionskostnader som en konsekvens av EU:s föreslagna ståltullar. Ill: AI-genererad bild. Ej ett fotografi. Upphovsrätt © Conventus– AI-genererat innehåll. Inget av materialet får reproduceras eller användas i andra sammanhang utan skriftligt medgivande.

EU-kommissions föreslagna ståltullar har hälsats med jubel av stålindustrin – deras kunder däremot är mindre nöjda inför perspektivet att importen kan komma att begränsas. Värdekedjan nedströms, alltifrån tillverkare till tillverkare av husgeråd, befarar en ökning av sina produktionskostnader.

"Vi bestrider inte behovet av en viss skyddsnivå", skriver ACEA, EU:s biltillverkarlobby, men enligt föreningen går EU "för långt i att skydda den europeiska marknaden". Biltillverkarna är inte de enda som är arga över kommissionens tuffa plan; flera nedströmssektorer som maskintillverkare oroas över stigande produktionskostnaderna, skriver branschsajten L’Usine Nouvelle.

ACEA konstaterar att biltillverkare i EU gör cirka 90 % av sina direkta stålinköp i EU och de är, enligt ACEA, mest oroade över ”den inflationseffekt” som skyddsåtgärden kommer att ha på de europeiska marknadspriserna.

– Europeiskt stål genomgår en dekarboniseringsomställning och vi inser att den sektorn står inför många utmaningar, säger ACEA:s generaldirektör Sigrid de Vries, i ett pressmeddelande. – Vi bestrider inte behovet av en viss skyddsnivå för en råvaruindustri som stål, men vi anser att de parametrar som kommissionen föreslår går för långt i att avgränsa den europeiska marknaden. Vi måste hitta en bättre balans mellan de europeiska producenternas och stålanvändarnas behov i denna åtgärd, tillägger hon.

ACEA uppmanar kommissionen att titta individuellt på sektorer som fordonsindustrin ”där våra tillverkare, trots ett stort beroende av inhemsk stålförsörjning, fortfarande behöver importera vissa kvantiteter och kvaliteter”.