Svenska vätgasteknikbolaget Metacon har förvärvat komponenter till vätgastankstationer från Hynion Sverige genom en konkursauktion, skriver Hydrogen Insight. Köpesumman uppgår till endast 3,5 miljoner kronor, vilket motsvarar omkring fem procent av de 67 miljoner kronor som Hynion ursprungligen betalade för utrustningen.
Hynion Sverige var ett helägt dotterbolag till norska Hynion AS, som driver vätgastankstationer i Norden. Det svenska bolaget gick i konkurs i maj 2025 efter att ha dragits med skulder, svag efterfrågan på vätgasfordon och ett utmanande marknadsläge.
Konkursdrabbade Hynion säljer sina svenska tillgångar – Metacon gör klipp
Moderbolaget i Norge väntar fortfarande på en sedan länge försenad finansieringslösning för att kunna säkra sin fortsatta verksamhet.
Marknaden för vätgasinfrastruktur växer långsamt
Metacon, som tillverkar och levererar elektrolysörer tillsammans med sin kinesiska partner Peric, ser förvärvet som ett strategiskt steg för att stärka sin position på den europeiska marknaden för vätgasinfrastruktur.
– Vi är glada att kunna meddela förvärvet av dessa tillgångar, vilket ger oss möjligheter att använda högkvalitativa komponenter på ett mycket effektivt sätt i både befintliga och framtida projekt, säger Christer Wikner, vd för Metacon, i ett uttalande, som citerades av nyhetssajten Hydrogen Insight.
Han tillägger:
– Efter flera år av relativt långsam utveckling ser vi nu flera tecken på att marknaden håller på att ta form, med en växande efterfrågan på både fossilfri vätgas och tankinfrastruktur för transportsektorn.
Metacons affär sker samtidigt som flera europeiska aktörer intensifierar sina satsningar på grön vätgas. Enligt EU:s Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) ska medlemsländerna senast 2030 bygga upp ett nätverk av vätgastankstationer och laddinfrastruktur för elfordon.
Vätgasen en del av Europas omställning
Hynions konkurs visar samtidigt på utmaningarna i den svenska vätgasmarknaden, där antalet vätgasfordon fortfarande är mycket lågt. Flera stationer i landet har haft få kunder och höga driftskostnader.
Samtidigt är efterfrågan på vätgasinfrastruktur på väg att öka i takt med att EU:s klimatpolitik, industrisatsningar och logistiksektorens elektrifiering driver fram nya behov.
Bolaget levererar redan elektrolysörer till flera europeiska projekt, bland annat för produktion av grön vätgas till transportsektorn och industriella användare.
Metacon uppger att affären stärker bolagets tekniska kapacitet och sänker kostnaderna för framtida installationer – ett viktigt steg i en marknad där lönsamheten hittills varit svår att nå.
Fakta:
Vätgas ses som en nyckelkomponent i Europas energiomställning. EU:s mål är att bygga minst ett vätgastankställe var 200:e kilometer längs de stora transportkorridorerna till år 2030. Sverige har i dag bara ett tiotal publika stationer.
Källor: Hydrogen Insight, H2 View, Metacon, The Hydrogen Standard