Tysklands förbundskansler Friedrich Merz (CDU) vill riva upp EU:s beslut att från 2035 förbjuda nyregistrering av bilar med förbränningsmotor. I en intervju med tv-kanalen n-tv kallade Merz förbudet ”felaktigt” och slog fast att han inte vill att Tyskland ska ”höra till de länder som håller fast vid ett dåligt beslut”.
Vid bilindustrins toppmöte i Berlin nyligen upprepade Merz sin linje:
– Ett hårt stopp 2035 får inte ske, sa han på en presskonferens i förbundskansliet.
EU:s nuvarande regler kräver att koldioxidutsläppen från nya personbilar ska vara noll från 2035, vilket i praktiken innebär slutet för bensin- och dieselmotorer.
SPD säger nej – men öppnar för kompromisser
Inom den svart-röda koalitionen råder oenighet om kursen framåt. SPD:s miljöminister Carsten Schneider försvarar den nuvarande planen och menar att teknikutvecklingen gör ett totalstopp möjligt.
– Om tio år ser världen helt annorlunda ut. Redan nu har batteritekniken tagit enorma kliv – bilar laddas på 20 minuter och klarar upp till 700 kilometer, sa Schneider till RBB.
Även SPD:s partisekreterare Tim Klüssendorf håller fast vid målet om ett totalt förbud, med hänvisning till behovet av planeringssäkerhet för industrin. Samtidigt uppges flera SPD-ledamöter vara öppna för att mildra reglerna.
Enligt uppgifter till Handelsblatt diskuteras möjligheten att tillåta plug-in-hybrider även efter 2035, som ett slags övergångslösning. Dessa fordon kombinerar elmotor med bensindrift. Även så kallade range extenders – elbilar med små bensinmotorer som fungerar som generatorer – kan komma att undantas.
Vicekansler Lars Klingbeil (SPD) öppnade för den möjligheten:
– Det handlar om kombinationer av el- och förbränningsmotorer som kan fortsätta efter 2035, sa han.
Industrin välkomnar flexibilitet
Den tyska bilindustrin har länge varnat för att ett totalstopp 2035 kan hota både jobb och investeringar. Hildegard Müller, ordförande för VDA (Verband der Deutschen Automobilindustrie), välkomnade signalerna från regeringen:
– Det är bra att regeringen stöder mer flexibilitet i de europeiska koldioxidmålen.
Även Volkswagens koncernchef Oliver Blume efterlyser en ”realitetskontroll” av de politiska målen:
– Vi behöver flexibilitet för att nå klimatmålen på ett realistiskt sätt, sa han.
Industrin föreslår också att klimatinsatser i produktionen – som användning av grön el och klimatneutral stålproduktion – ska kunna ge CO₂-krediter som gör det möjligt att sälja fler bilar med förbränningsmotor.
Tyskland lyckades redan i fjol driva igenom ett undantag i Bryssel för syntetiska, klimatneutrala bränslen (så kallade e-fuels), men nu vill regeringen gå längre och koppla klimatprestationer till flexiblare försäljningsregler.
Avgörandet ligger i Bryssel
Trots den politiska debatten i Berlin ligger beslutet i EU-kommissionens händer. I början av december återupptas EU:s ”strategiska dialog” för bilindustrin, där frågan om förbränningsmotorernas framtid ska diskuteras på nytt.
Fakta:
• EU:s förbud mot nya bensin- och dieselbilar ska börja gälla 2035.
• Tyskland vill nu öppna för hybrider och syntetiska bränslen.
• Beslutet avgörs i Bryssel senare i år.
Källor: Handelsblatt, n-tv, RBB, Redaktionsnetzwerk Deutschland