Autonoma transportrobotar och mobila drönarstationer ska stärka både civil och militär beredskap genom två nya forsknings- och utvecklingsprojekt. Statens väg- och transportforskningsinstitut leder projekten som omsätter drygt 90 miljoner kronor och involverar en rad samarbetspartner i norra Sverige.
Centralt i båda projekten är så kallad dubbel användning där nya autonoma tekniska lösningar – både på land och i luften – kan användas såväl i det civila samhället som av Försvarsmakten. Även Nato har pekat ut just transportrobotar och drönare som extra intressanta och kommer genom sin organisation för vetenskap och teknologi att följa arbetet.
Självkörande bandvagn
Det första projektet – Småskalig logistik längs Vindelälven – stora transportrobotar med dubbel användning –ska utveckla en självkörande bandvagn för att kunna transportera gods på EU-pallar och utveckla transporttjänster på landsbygden där bandvagnarna kan göra nytta. Vid kriser i fredstid kan bandvagnen användas för att köra ut mat och materiel till exempelvis äldreboenden, hemtjänst och äldrevård. I krig kan fordonen tas över och användas av militären.
Vattentransporter
I projektet ingår också försök med vattentransporter på Holmön utanför Umeå där bandvagnen ska köra vattentankar till de företag och hushåll som inte har eget vatten. Bandvagnarna ska också utrustas med paketskåp för att köra ut paket i kommunerna längs Vindelälven.
– Autonoma transporter är inte science-fiction, de är redan här. Men vi måste se till att tekniken tjänar det samhälleliga syftet att få bort utsläppen, bota transportfattigdom, öka vår konkurrenskraft och stärka vår beredskap, säger projektledaren Pia Kristiansson, utredare på VTI.
Flyttbara stationer
Det andra projektet – Accelererad implementering av ett energieffektivt och resilient transportsystem för dubbel användning på landsbygden –kommer bland annat att utveckla flyttbara stationer för start, landning och laddning av drönare. Sådana ”mobila droneports” kan användas både för civila godstransporter och av militären i krig.
– Det är en dubbel nytta där vi samtidigt utvecklar det civila samhället och stärker det svenska försvarets förmåga. Den dubbla användningen gör att militärens behov också blir en drivkraft för civil utveckling, säger Pia Kristiansson.
De två forsknings- och utvecklingsprojekten
I det tre-åriga projektet Småskalig logistik längs Vindelälven ingår vid sidan av VTI bland andra även företaget Einride, Försvarshögskolan, Bussgods i Norr, Länsstyrelsen i Västerbottens län, Skellefteå buss, och Skellefteå Science City tillsammans med en rad kommuner. Den sammanlagda budgeten är drygt 75 miljoner kronor, varav 35 miljoner ges som bidrag av Vinnova.
I det två-åriga projektet Accelererad implementering av ett energieffektivt och resilient transportsystem ingår förutom VTI även Bussgods i Norr, Umeå universitet, Lunds universitet, Försvarshögskolan samt Åsele och Dorotea kommun. Projektet finansieras av Energimyndigheten med 16 miljoner kronor.
Källa: VTI