Northvolts konkurs – tyska skattebetalare riskerar miljardförlust

Illustration av planerad batterifabrik i Tyskland. Så skulle det se ut i Heide, i delstaten Schleswig-Holstein. Foto: Northvolt
Illustration av planerad batterifabrik i Tyskland. Så skulle det se ut i Heide, i delstaten Schleswig-Holstein. Foto: Northvolt

Northvolts konkurs har blivit en tung belastning för Tysklands skattebetalare. Den svenska batteritillverkaren, som länge sågs som en nyckelspelare i Europas elbilsomställning, hade fått omfattande statliga stöd från Tyskland. Nu pekar beräkningar på att konkursen kan kosta upp till 600 miljoner euro – motsvarande cirka 6,9 miljarder kronor – i uteblivna lån och garantier.

Det är den tyska föreningen Bund der Steuerzahler, som varje år granskar hanteringen av offentliga medel i sin rapport Schwarzbuch, som särskilt lyfter fram Northvolt-affären som ett av de allvarligaste exemplen på misshushållning. Organisationen beskriver projektet som en av de största subventionsruinerna mellan Nordsjön och Östersjön.

Stora krossade förhoppningar om batterifabrik i Heide

Beslutet att stödja Northvolts etablering i Heide i Schleswig-Holstein togs 2023 under ledning av dåvarande näringsminister och vicekansler Robert Habeck (De gröna). Tanken var att skapa en storskalig batteriproduktion i Tyskland, minska beroendet av Asien och stärka den gröna mobiliteten.

Den statliga utvecklingsbanken KfW beviljade Northvolt lån och stöd på cirka 600 miljoner euro. Men bolaget drogs med växande skulder, samtidigt som viktiga order uteblev. Bland annat drog BMW tillbaka en miljardorder på battericeller. Konkursen blev slutpunkten efter flera år av ekonomiska problem.

I dag har den amerikanska firman Lyten köpt upp delar av Northvolt, men vad som återstår för de tyska investeringarna är oklart.

Politisk strid om ansvaret

Konkursen har fått stor politisk sprängkraft i Berlin. CSU kräver en parlamentarisk utredning om beslutet att finansiera Northvolts projekt i Heide. 

– Vi behöver klarhet i hur detta kunde ske och vilka lärdomar staten måste dra, sade CSU:s generalsekreterare Martin Huber i slutet av augusti.

Även den nuvarande näringsministern Katharina Reiche (CDU) har kommenterat händelsen. Hon menar att Habeck agerade med rätt avsikt, men att beslutet i efterhand visat sig felaktigt. 

– Investeringen togs med goda intentioner, men den var felaktig. Nu måste vi säkra skattebetalarnas pengar, sade Reiche i somras enligt dpa.

Robert Habeck har lämnat sina uppdrag i regeringen och är i dag verksam som parlamentsledamot. Själv har han inte gjort några längre offentliga kommentarer om konkursen.

Northvolts fall – ett bakslag för elbilsomställningen

Northvolt, som grundades 2016 i Sverige, framställdes under flera år som en europeisk motpol till de asiatiska batterigiganterna. Företaget lockade investerare, statliga stöd och partnerskap med flera av Europas största biltillverkare. Men de höga kostnaderna, tekniska utmaningarna och förlorade kontrakt blev till slut för mycket.

För Tyskland innebär konkursen inte bara en ekonomisk förlust utan också ett bakslag för landets ambitioner att bli ett centrum för batteriproduktion i Europa.

Källa: Bund der Steuerzahler, dpa