Den mexikanska kongressen förväntas ratificera ett lagförslag som höjer tullarna på kinesisk import med upp till 50 %, särskilt riktade mot bilar, stål och textilier. Detta efter påtryckningar från president Donald Trump krävt.
Tullarna syftar till att "skydda den inhemska industrin i strategiska sektorer, ersätta import från Asien med inhemsk produktion" och "förbättra Mexikos handelsbalans", enligt lagförslaget.
–Huvudmålet är att skydda jobb, förklarade ekonomiminister Marcelo Ebrard på onsdagen, enligt Les Echos.
Lagförslaget hävdar att 325 000 jobb är i fara inom strategiska industrier. Med tullarna på plats kommer däremot tusentals fler få jobb inom den inhemska produktionen, utlovas.
Fram till nu har kinesiska bilar endast varit föremål för tullar på 20 procent i Mexiko. Vilket in inte är tillräckligt för den amerikanske presidenten. USA är Mexikos största handelspartner.
Omsvängningen i Mexiko är i det närmaste total för landet har gått till att bli ”föredragen inkörsport för kinesiska exportörer till USA”. Sedan 2022 världens ledande destination för kinesiska fordon före Ryssland, enligt siffror från China Passenger Car Association. År 2023 skeppade ett tjugotal kinesiska bilmärken 415 000 fordon till Mexiko.
Mexiko har hittills gjort allt de kunnat för att locka till sig kinesiska investeringar, enligt Les Echios, till och med stöd för etableringen av en lokal BYD-fabrik, samtidigt som de förnekat att den skulle fungera som en inkörsport till den amerikanska marknaden.