Den tyska biltillverkaren BMW:s högste chef, Oliver Zipse, riktar skarp kritik mot EU:s planerade stopp för försäljning av nya bilar med förbränningsmotor från och med år 2035. I en intervju med Politico, återgiven av Reuters, beskriver han beslutet som ett ”stort misstag” och varnar för att unionen riskerar att förbise viktiga delar av utsläppsproblematiken.
– Vi gör oss själva inga tjänster genom att sätta godtyckliga datum då alla sektorer måste anpassa sig, sade Zipse i intervjun.
– De nuvarande reglernas absurditet är att bränsleproducenter, såsom Shell och BP, inte har fått några mål alls.
Vill se fokus på hela kedjan
Enligt Zipse kan ett fast slutdatum för försäljning av fossildrivna bilar leda till att utsläpp från andra delar av leveranskedjan inte tas på tillräckligt stort allvar. Han pekar särskilt på produktionen av batterier och utvinningen av råvaror till alternativa bränslen, som båda innebär betydande klimatpåverkan.
BMW-chefen argumenterar därför för att EU:s lagstiftare bör öppna för att även efter 2035 tillåta klimatvänliga bränslen i nya bilar. Samtidigt menar han att ansvaret för klimatomställningen inte enbart kan läggas på fordonstillverkarna.
– Det är nödvändigt att även bränsleproducenterna hålls ansvariga, sade Zipse enligt Reuters.
Hans uttalande kommer i ett läge där EU har beslutat att förbjuda nyförsäljning av bilar med förbränningsmotor från 2035, med syftet att minska utsläppen från transportsektorn. Beslutet har väckt debatt i flera medlemsländer, inte minst i Tyskland, där både industrin och politiker uttryckt oro över konkurrenskraft och arbetstillfällen.
Zipse inför ny era för BMW
Oliver Zipse, som är född 1964 i Heidelberg, har varit vd för BMW sedan 2019. Han började sin bana i bolaget redan på 1990-talet och har haft flera ledande roller, bland annat ansvarig för produktion. Sedan han tog över som koncernchef har han profilerat sig som en förespråkare för teknikneutralitet i klimatomställningen och varnat för att ensidiga politiska beslut kan försvaga europeisk bilindustris ställning globalt.
Inför bilsalongen IAA Mobility 2025 i München betonade Zipse att BMW nu står inför en ny epok. På mässan presenterar företaget sitt första serieproducerade fordon på den nya plattformen Neue Klasse, en eldriven version av modellen iX3. Målet är att sälja över 2,5 miljoner bilar under år 2025.
– Vi är före förra årets siffror i augusti, sade Zipse till Politico.
BMW:s satsning sker i en tid då de tyska biltillverkarna pressas av hård konkurrens från kinesiska märken som BYD och Changan, samtidigt som Tesla fortsätter att ta stora marknadsandelar. EU:s mål om att fasa ut försäljningen av bilar med förbränningsmotorer 2035 är tänkt att bidra till att nå unionens klimatmål om en minskning av koldioxidutsläppen med minst 55 procent till 2030.
Debatten som nu förs, och som förstärktes under öppningen av bilsalongen i München, illustrerar den svåra balansgången mellan klimatambitioner, industripolitik och konkurrenskraft i en tid då marknaden för elbilar växer snabbt men där osäkerheten kring lönsamhet och tillgång till batteriråvaror består.
Källa: Politico/Reuters