Kanada bygger ut hamnar – ska stärka banden med Europa

En del av hamnen i Montreal, Kanada. Foto: André Chivinski from Sherbrooke/Wikimedia Commons
En del av hamnen i Montreal, Kanada. Foto: André Chivinski from Sherbrooke/Wikimedia Commons

För att minska sitt beroende av handel med USA vill Kanada stärka förbindelserna med Europa. Det sker genom två spår – dels investeringar i ny hamninfrastruktur, dels genom att formalisera ett mineralpartnerskap med Tyskland.

På statsbesök i Tyskland bekräftade premiärminister Mark Carney den nya strategin, som omfattar flera infrastrukturprojekt, inklusive en ny hamn i Churchill och en utbyggnad av en terminal i Montreals. Utökad LNG-kapaciteten (flytande naturgas) lyfts fram som en nyckel.

Samarbetet med Tyskland gäller kritiska mineraler, vilket syftar till att föra de två länderna samman kring projektfinansiering, teknisk utveckling och integration av leveranskedjor.

Tyskland är Kanadas största europeiska handelspartner, med en bilateral varuhandel som nådde 30,5 miljarder dollar förra året. För Berlin är diversifiering av energi- och industriinsatsvaror prioriterat efter att landet minskade beroendet av rysk naturgas efter Rysslands invasion av Ukraina.

– Så det händer mycket. Den här regeringens främsta fokus är att bygga den infrastrukturen, och särskilt infrastruktur som hjälper oss att fördjupa vårt partnerskap med våra europeiska partner, och särskilt Tyskland, sade Carney, enligt INN Resources.

Ottawa och Berlin har tidigare undertecknat samförståndsavtal om vätgas och kritiska mineraler, bland annat för att säkra leveranser av nickel, kobolt och litium för elbilsbatterier för fordonsindustrin.

Beskedet kommer i ett läge när USA slagit in på en egen väg när det gäller kritiska mineraler, genom att utöka sin egen lista över kritiska mineraler. 

För första gången finns koppar, silver och kalium, tillsammans med kisel, rhenium och bly på USGS lista över 54 kritiska mineraler, som anses vara avgörande för ekonomin och den nationella säkerheten.