Hyundai Construction Equipment Europe har presenterat sin första batteridrivna minigrävare. Modellen HX19e väger knappt 2,3 ton och riktar sig till kunder som behöver en kompakt och utsläppsfri maskin för arbeten i stadsmiljö, park- och landskapsprojekt, tunnlar eller på kyrkogårdar.
Maskinen började produceras i april 2025 och markerar en viktig satsning på elektrifiering inom bygg- och anläggningssektorn.
Batteripaket och laddning
HX19e erbjuds med två litiumjonbatterier på antingen 32 kilowattimmar eller 40 kilowattimmar. Med det större batteriet kan grävaren arbeta upp till 6,7 timmar mellan laddningarna, enligt tillverkaren. Under kortare pauser ska maskinen kunna snabbladdas för att klara en hel arbetsdag.
Batteriet kan laddas via ett standardiserat Typ-2-uttag, samma som används av många elbilar. Det innebär att befintlig laddinfrastruktur kan nyttjas. Den inbyggda laddaren kan kopplas till 110 eller 230 volt, vilket ger en full laddning på 4,8 timmar för det mindre batteriet och sex timmar för det större. Med hjälp av ett särskilt REMA-DIN-320-uttag och tillgång till 380 eller 440 volt kan laddtiden kortas ned till två timmar respektive 2,5 timmar.
Prestanda jämförbar med diesel
Hyundai betonar att den elektriska modellen ska leverera likvärdig kapacitet som sin dieseldrivna motsvarighet HX19A, som drivs av en 12,1 kilowatts motor. HX19e har samma brytkraft för skopan på 16 kilonewton och en något högre brytkraft för skaftet på 9,4 kilonewton. Den maximala grävdjupet uppgår till 2 340 millimeter och räckvidden till 3 940 millimeter.
Eftersom batterihantering är avgörande för effektiv drift, levereras grävaren med ett femårigt Hi-Mate-abonnemang för fjärrövervakning. Systemet gör det möjligt för ägare att hålla kontroll på batteristatus, drift och servicebehov, vilket underlättar i flottor där flera maskiner används samtidigt.
En annan nyhet är att maskinen standardmässigt utrustas med biologiskt nedbrytbart Panolin VG46-hydraulolja. Det minskar risken för miljöskador vid eventuellt läckage.
Utrustning och målgrupper
Alla modeller kommer med full standardutrustning, inklusive säkerhetsventiler på hydraulcylindrarna, tvåvägs-hjälphydraulik för olika redskap, fästen för snabbkopplare samt LED-belysning. Förarplatsen är utrustad med ett mekaniskt fjädrat säte, radio med USB-anslutning och varningsljus.
Maskinen erbjuds i fyra varianter – antingen med hytt eller enklare hyttkåpa, samt med ett av de två batteripaketen. Hyundai riktar sig i första hand mot uthyrningsföretag och entreprenörer som arbetar i miljöer där låga bullernivåer och frånvaro av avgaser är viktiga krav.
– Det låga ljudet och att inga avgaser släpps ut gör HX19e särskilt lämpad för arbeten i städer, i tunnlar och på inomhusarbetsplatser, uppger Hyundai i presentationen av modellen.
Elektrifiering inom byggsektorn
Lanseringen av HX19e sker i en tid när byggbranschen i Europa står under ökande press att minska sina utsläpp. Kommuner och offentliga beställare ställer allt oftare krav på fossilfria maskiner i upphandlingar. Även byggbolag och maskinuthyrare ser elektrifieringen som en möjlighet att möta både klimatmål och nya arbetsmiljökrav.
Samtidigt återstår utmaningar. Förutom högre inköpspris är tillgången på laddinfrastruktur ofta begränsad på byggarbetsplatser. Många tillverkare försöker därför kombinera batterimaskiner med mobila laddstationer eller hybrider. Hyundai positionerar sig nu i detta fält genom att lansera en helt elektrisk modell i det mindre segmentet, där elektrifiering bedöms vara enklast att införa först.
Med HX19e tar Hyundai Construction Equipment Europe ett steg in på en marknad där flera andra aktörer, som Volvo CE och JCB, redan introducerat batteridrivna modeller. Konkurrensen väntas hårdna när fler länder inför utsläppsfria zoner i tätorter och skärpta regler för byggmaskiner.
Källa: Hyundai Construction Equipment Europe