Volkswagen överväger omfattande investeringar i USA som en del av förhandlingarna med landets regering om att slippa nya importtullar på fordon.
Koncernens vd Oliver Blume säger att samtalen med amerikanska beslutsfattare har varit öppna och konstruktiva, och att de kretsar kring möjligheten att öka produktionen och närvaron i landet.
– Vi har haft direkta och konstruktiva diskussioner med USA:s regering om nya investeringar, säger Blume enligt Reuters.
Även om detaljerna kring investeringsplanerna inte har offentliggjorts uppges de kunna omfatta både utbyggnad av befintliga fabriker och etablering av nya produktionsanläggningar. Syftet skulle vara att minska beroendet av import till den amerikanska marknaden och därmed undvika de tullar som den tidigare presidenten Donald Trump aviserat.
Trump vill se fler biltillverkare producera i USA
Donald Trump, som åter är aktuell i amerikansk politik, har tidigare aviserat höga tullar på importerade fordon och komponenter för att skydda amerikansk industri. För europeiska biltillverkare, däribland Volkswagen, skulle sådana tullar kunna innebära betydande kostnadsökningar och minskad konkurrenskraft på världens näst största bilmarknad.
Volkswagen har sedan tidigare en stark närvaro i USA. Koncernen driver bland annat en stor fabrik i Chattanooga, Tennessee, där modeller som Volkswagen Atlas och ID.4 tillverkas för den nordamerikanska marknaden. Fabriken har byggts ut de senaste åren för att kunna producera elbilar och batteripaket lokalt, i linje med USA:s skärpta krav på inhemsk tillverkning för att kvalificera för federala subventioner.
Att utöka den lokala produktionen är inte bara en fråga om att undvika tullar, utan också om att kunna möta kraven i USA:s Inflation Reduction Act, som ger skattelättnader till elbilar och batterier som tillverkas i Nordamerika.
Volkswagen i förändring
Volkswagen är Europas största biltillverkare och en av de största i världen, med över tio miljoner sålda fordon per år före pandemin. Bolaget äger märken som Audi, Porsche, Škoda och Seat, och har på senare år investerat kraftigt i elbilsteknik och batteriproduktion.
Övergången till eldrift är en central del i koncernens strategi. Under 2023 och 2024 ökade produktionen av elbilar, men konkurrensen på den globala marknaden har hårdnat – inte minst från kinesiska tillverkare som erbjuder billigare modeller. Volkswagen har därför tvingats justera produktionsplaner på flera europeiska fabriker och fokusera på modeller som har högre efterfrågan och lönsamhet.
I Nordamerika är Volkswagen en mindre aktör jämfört med amerikanska jättar som Ford och General Motors, men koncernen ser regionen som strategiskt viktig. Den lokala närvaron är avgörande för att få tillgång till subventioner och undvika handelshinder, vilket gör att investeringar i produktion i USA kan bli en nyckelfråga framöver.
Möjliga investeringar kan omfatta batterifabriker
Analytiker bedömer att de ”massiva investeringar” som Oliver Blume nämner kan inkludera nya batterifabriker, vilket är en prioritet för att möta den ökande efterfrågan på elbilar i USA. Volkswagen har redan tidigare annonserat satsningar på batteriproduktion i Nordamerika genom sitt dotterbolag PowerCo, som bygger en fabrik i Kanada.
Att placera ytterligare produktion i USA skulle både skapa arbetstillfällen och stärka Volkswagens förhandlingsposition i relation till amerikanska myndigheter. Det skulle även kunna bidra till att koncernen uppfyller lokala innehållskrav för elbilar, vilket är en förutsättning för att kunder ska kunna ta del av federala skattelättnader.
Diskussionerna mellan Volkswagen och USA:s regering kommer i en tid då handelsrelationerna mellan Europa och USA står inför nya prövningar. EU har tidigare kritiserat de amerikanska subventionsprogrammen som konkurrenssnedvridande, samtidigt som amerikanska politiker pressar europeiska tillverkare att investera mer i USA.
Om Volkswagen genomför investeringarna som nu diskuteras kan det bli en av koncernens största satsningar i Nordamerika hittills – och ett strategiskt drag för att säkra tillgången till den amerikanska marknaden under de kommande åren.
Källa: Reuters