ExxonMobil har börjat uttrycka oro över framtiden för sitt omfattande blå vätgasprojekt i Baytown, Texas – ett projekt som företaget beskriver som det största i världen inom ren vätgas. Under en telefonkonferens om resultatet för årets andra kvartal beskrev vd Darren Woods framstegen som ”blandade” och pekade på både politiska och marknadsmässiga hinder.
– Som vi har sagt tidigare är detta ett komplext projekt som kräver samtidigt utveckling av utbud, efterfrågan och politiska ramar, sa Woods.
Projektet i Baytown är tänkt att producera omkring en miljard kubikfot, motsvarande cirka 2 400 ton, lågkoldioxidhaltig vätgas per dag. En del av detta ska användas som råvara för att producera upp till en miljon ton ammoniak per år. Tidplanen har hittills varit att driftsättning ska ske 2028.
Men nya politiska beslut i USA har nu förändrat förutsättningarna. Det handlar om den så kallade "One Big Beautiful Bill Act" (OBBBA), som nyligen undertecknades av president Donald Trump.
Lagen innebär att det federala stödet enligt §45V i Inflation Reduction Act, som gav skattelättnader till produktion av ren vätgas, kommer att avslutas tidigare än planerat. Tidsgränsen för att påbörja byggnation har flyttats fram från 2033 till slutet av 2027.
– Vi blev besvikna över att den nyligen godkända 45V-krediten innebar en förkortning av tidsfristen för byggstart till början av 2028, sa Woods.
Osäkerhet om marknad och lönsamhet
ExxonMobil har fortfarande möjlighet att utnyttja §45Q – en annan federal skatteförmån – som ger upp till 85 dollar per ton koldioxid som lagras. Det motsvarar ungefär 75 cent per kilo vätgas. Men §45V är mer lukrativ för projekt där koldioxidutsläppen per kilo vätgas hålls under 1,5 kilo, då stödet där ligger på 1 dollar per kilo.
Problemet för ExxonMobil är inte bara de ändrade villkoren – utan att efterfrågan på blå vätgas fortfarande är osäker. Trots att bolaget tecknat avsiktsförklaringar med köpare i USA, Europa och Asien, saknas ännu tillräckligt många bindande avtal för att kunna ta ett slutligt investeringsbeslut.
ExxonMobils vätgasjätte i riskzonen – tvekar efter ändrade subventioner
– Priset på produkten är en avgörande faktor för köparna, och många försöker förstå vad det faktiskt kommer att kosta, sa Woods.
– Om vi inte ser en tydlig väg mot en marknadsdriven affärsmodell, kommer vi inte att gå vidare med projektet.
ExxonMobil försöker nu avgöra om en kombination av stöden i §45Q och den förkortade perioden för §45V ändå kan ge tillräcklig skjuts åt en bredare marknad för lågkoldioxidhaltig vätgas.
Dröjsmål hotar tidplanen
Även om ExxonMobil fortfarande arbetar med att etablera marknadsrelationer, tycks förutsättningarna förändras snabbare än företaget hinner agera.
– Vår verksamhet inom koldioxidinfångning och lagring rör sig framåt i snabb takt, men vår satsning på vätgas kan komma att försenas jämfört med den ursprungliga tidplanen, medgav Woods.
Baytownprojektet, som marknadsförts som världens största satsning på blå vätgas, riskerar nu att försenas eller i värsta fall helt skjutas upp. Samtidigt pressas hela den amerikanska vätgasbranschen av politiska förändringar. Tidigare i år drog Trumps administration tillbaka över 3,7 miljarder dollar i finansiering till rena energiprojekt, varav över 330 miljoner dollar var öronmärkta för ExxonMobils vätgassatsning.
ExxonMobils projekt är inte ensamt om att ifrågasättas. Även andra amerikanska och internationella initiativ inom vätgas har dragits tillbaka, som följd av osäkerheter kring subventioner, prisgapet gentemot grå vätgas och bristen på infrastruktur.
Medan koldioxidlagring utvecklas i rask takt återstår det att se om blå vätgas lyckas ta steget från statligt stödd teknik till en marknadsdriven affärsmodell.
Källa: Recharge News / ExxonMobil