Den globala satsningen på grön vätgas har fått ett rejält bakslag. Under de senaste månaderna har en lång rad miljardprojekt lagts ned eller skjutits upp i både USA, Europa och Australien. Förväntningarna var höga – men svag efterfrågan, skenande kostnader och politisk osäkerhet har fått många aktörer att backa.
I USA har utvecklingen tagit en ny riktning sedan president Donald Trump i juli undertecknade den så kallade OBBBA-lagen – “One Big Beautiful Bill Act” – som innebär ett tidigareläggande av deadline för att kvalificera sig till det federala produktionsstödet för grön vätgas.
Tidigare var det tänkt att projekt som startar byggnation fram till 2033 skulle vara berättigade till skatteavdrag enligt §45V i Inflation Reduction Act. Nu är gränsen flyttad till årsskiftet 2027. Det skapar brådska – och oro.
Miljardprojekt i Louisiana hotas
Den mest påtagliga effekten märks i delstaten Louisiana, som stått i centrum för USA:s vätgasambitioner. Där finns 46 projekt kopplade till vätgas och ammoniak som nu riskerar att förlora sin ekonomiska grund.
Bland de största finns Clean Hydrogen Works, som planerat en anläggning för grön ammoniak och blå vätgas till ett värde av 7,5 miljarder dollar, samt Air Products planerade blå vätgasanläggning för 4,5 miljarder dollar.
Men även innan lagändringen började flera bolag visa tecken på tillbakadragande.
Hy Stor Energy, en amerikansk startup, avbokade i fjol en order på elektrolyskapacitet motsvarande över en gigawatt från norska Nel. Projektet i Mississippi, kallat Clean Hydrogen Hub, pausades med hänvisning till osäkra marknadsutsikter. Hy Stor uppgav dock att själva projektet inte lagts ned, utan att det rör sig om ett uppskjutande.
Gröna vätgasprojekt skrotas – global boom förvandlas till kris
I februari i år meddelade Air Products att man skrotar flera satsningar på grön vätgas, däribland ett projekt i New York på 500 miljoner dollar och ett annat kopplat till hållbart flygbränsle i Kalifornien. Beslutet är en del av en nedskrivning på över tre miljarder dollar och motiveras av kommersiella och regulatoriska svårigheter.
– Det handlar om att fokusera på projekt som ger värde för aktieägarna, har företaget uppgett.
Europeiska jätteföretag backar från planerade anläggningar
Också i Europa sviktar framtidstron på grön vätgas.
Oljejätten Shell meddelade redan i fjol att man skrotar planerna på en vätgasanläggning i Norge. Anledningen var att efterfrågan på blå vätgas inte hade materialiserats. Kort därefter tog även Equinor ett liknande beslut.
– Vi har inte sett marknaden för blå vätgas växa fram, och har beslutat att inte gå vidare, sa en talesperson för Shell till Reuters.
BP har under våren 2025 valt att styra om från vätgas till flytande naturgas inom transportsektorn. I veckan blev det även klart att bolaget lämnar projektet AREH (Australian Renewable Energy Hub) i Australien, där en grön vätgasfabrik till ett värde av 36 miljarder dollar var planerad.
Spanien har också blivit ett sänke för flera aktörer. Iberdrola, som är Europas största energibolag, meddelade förra året att man minskar sina investeringar i grön vätgas med två tredjedelar. Produktionen till år 2030 skrivs ned från tidigare mål om 350 000 ton per år till omkring 120 000 ton. Orsaken är förseningar i finansiering.
Ståltillverkaren ArcelorMittal har övergett planerna på att bygga om två tyska stålverk till vätgasdrift – trots att bolaget erbjudits 1,3 miljarder euro i offentligt stöd till ett projekt värderat till 2,5 miljarder euro.
Spanska Repsol meddelade i februari att man skär ned sitt mål för elektrolyskapacitet till mellan 700 megawatt och 1,2 gigawatt till 2030. Det tidigare målet låg på 1,9 gigawatt. Bolaget hänvisar till regulatoriska osäkerheter, svag marknadsutveckling och höga produktionskostnader.
Australien bromsar – vätgasprojekt skrotas eller pausas
Australien har länge setts som en möjlig stormakt inom grön vätgas, men även där sviktar investeringarna.
I september 2024 meddelade Woodside Energy att man stoppar två planerade vätgasprojekt i Australien och Nya Zeeland.
I mars i år avbröt det globala råvaruhandelsbolaget Trafigura planerna på en vätgasanläggning vid företagets anläggning i Port Pirie, södra Australien. Projektet hade ett planerat värde på 750 miljoner australiska dollar.
Samma månad beslutade delstaten Queensland att avbryta sina planer på att medfinansiera en grön vätgasanläggning på 12,5 miljarder australiska dollar som skulle ha stått klar 2028. Projektet beskrevs som ett av landets största och mest avancerade.
Även Japans Kawasaki Heavy Industries har övergett sin satsning i Australien. Projektet, som skulle omvandla kol till vätgas i Latrobe Valley, stoppas på grund av tids- och kostnadspress.
En sektor i sökande efter ekonomisk verklighetsförankring
De senaste månadernas besked pekar på att den globala vätgassatsningen inte längre vilar på stabil mark. Förvisso har amerikanska lagändringar försvårat läget, men de bakomliggande problemen är mer grundläggande:
Svag efterfrågan, höga investeringskostnader och brist på infrastruktur är återkommande faktorer. När de offentliga subventionerna minskar blir kalkylen svår att försvara – även för världens största energibolag.
Källa: Alex Kimani, Oilprice.com