Smoltek testar bränslecellselektroder med fordonstillverkare

 Ellinor Ehrnberg, vd för Smoltek Hydrogen. Foto: Smoltek
Ellinor Ehrnberg, vd för Smoltek Hydrogen. Foto: Smoltek

Teknikföretaget Smolteks dotterbolag har, på uppdrag av en ledande global fordonstillverkare, genomfört ”framgångsrika tester av sina nanostrukturerade bränslecellselektroder”. Testerna är ett resultat av en prototypbeställningen och ”kunden har uttryckt tillfredsställelse med testresultaten”, enligt ett pressmeddelande från Smoltek. Diskussioner pågår nu om ytterligare prototyper som nästa steg i samarbetet. 

Den nyligen avslutade testserien omfattade prototyper av bränslecellselektroder som utvärderades i småskaliga bränslecellsinstallationer. Fokus låg på att bedöma prestanda och hållbarhet hos nanostrukturelektroderna.

– Vi är mycket nöjda med att resultaten uppfyller kundens förväntningar. Det bekräftar relevansen av vår teknik för bränslecellstillämpningar och stärker vår tro på dess kommersiella potential, säger Ellinor Ehrnberg, vd för Smoltek Hydrogen.

Smoltek Hydrogen har lämnat in ett förslag för fortsatt testning i ett större format och för diskussioner med kunden om hur en potentiell nästa fas skulle kunna struktureras. Ett beslut förväntas inom de kommande månaderna.

– Även om inget formellt beslut ännu har fattats, är vi optimistiska om att fortsätta samarbetet för att skala upp för mer omfattande tester, tillägger Ellinor.

– Ett kommersiellt genombrott inom bränsleceller öppnar upp för en strategisk möjlighet av enorm storlek. Marknaden för bränsleceller för fordon har en enorm potential eftersom tunga transporter inte kan förlita sig på batteridrivna elfordon. Batterierna skulle bli alldeles för stora. I nästa generations lastbilar är bränsleceller nyckeln till elektrifiering – de omvandlar vätgas till elektricitet, med vatten som enda utsläpp, säger Ellinor Ehrnberg.

Elektroderna är baserade på Smolteks teknik som ursprungligen utvecklades för PEM-elektrolysörer, men som nu är anpassad för användning i bränsleceller.