Amazon Transparency, den amerikanska e-handelsjättens program mot varumärkesförfalskning, kommer att applicera en unik kod på varje produktenhet gör det möjligt att verifiera produkternas äkthet när som helst i leveranskedjan. Den här nya funktionen finns tillgänglig sedan mitten av oktober för företag som säljer sina produkter i Amazon-butiker i Frankrike, Italien, Storbritannien, Tyskland, Spanien, USA, Australien och Kanada.
Förfalskninar kostar företagen stora summor – närmare bestämt 60 miljarder euro i årliga förluster, enligt European Union Intellectual Property Office (EUIPO).
Amazon bekmpar varumärkesförfalskningar sedan 2016 genom sitt Amazon Transparency-program. Det erbjuder varumärken en unik kod, i form av en 2D Datamatrix-streckkod, på varje enhet eller förpackning så att dess äkthet kan verifieras från leverans till leverans. Nu utvidgas programmet till samtliga företag, även de som redan har ett eget serialiseringssystem.
Tack vare sina åtgärder mot varumärkesförfalskning säger sig Amazon ha identifierat, beslagtagit och kasserat mer än sex miljoner förfalskade produkter bara under 2022. Dessutom hävdar företaget att man har blockerat mer än 800 000 försök att skapa nya säljkonton.
Tidigare i år lämnade företaget in en stämningsansökan i Tyskland med Brother mot 18 medlemmar i ett förfalskningsnätverk, som hade använt Amazons webbplats för att sälja falska skrivarpatroner.