Inom fem år väntas agentisk AI, system som kan utföra komplexa, flerstegsuppgifter på egen hand, förändra arbetsroller och organisationsstrukturer i grunden, enligt dataanalysföretaget Qlik.
Enligt Qlik saknar dock hälften av företagen saknar den kompetens som krävs för att ta tekniken i bruk.
Enligt undersökningen Qlik 2025 Agentic AI Study, som bygger på svar från över 200 ledande beslutsfattare globalt, står AI redo att omforma jobblandskapet. 72 procent tror att agentisk AI kommer att leda till omfattande rollförändringar inom tre till fem år. Hälften (50 %) uppger att deras främsta förhoppning på lång sikt är att tekniken ska markant minska den mänskliga arbetsbelastningen genom ökad automation och effektivitet.
– Agentisk AI handlar inte längre om framtiden, utan om hur företag praktiskt implementerar tekniken redan i dag. De som vågar kombinera AI med rätt kompetens kommer inte bara effektivisera arbetet, de kommer omdefiniera sin konkurrenskraft, säger James Fisher, strategichef på Qlik, i ett pressmeddelande.
Kompetensbrist bromsar utvecklingen
Trots att 45 procent av företagen redan upplever att AI påverkar rollerna i organisationen, finns det flera ”avgörande faktorer” som bromsar utvecklingen.
Närmare hälften (48 %) pekar på bristande intern expertis som en avgörande orsak till att agentisk AI ännu inte kunnat tillämpas fullt ut. Endast 42 procent uppger att deras företag i nuläget besitter den kompetens som krävs för att designa och driftsätta agentisk AI.
En majoritet (61%) menar att omfattande utbildningsinsatser och omorganisation av arbetsgrupper blir nödvändiga för att möta tekniken. Det finns också ett ”tydligt internt motstånd” där nästan hälften (48%) ser förändringar i organisation och arbetsflöden som ett av de största hindren.
– Tekniken utvecklas snabbare än organisationernas förmåga att anpassa sig. Framgång kräver inte bara nya verktyg, utan också en kulturförändring där kompetensbyggande blir prioriterat, säger James Fisher.
Om Qlik 2025 Agentic AI Study
Undersökningen genomfördes i augusti 2025 av Enterprise Technology Research (ETR) på uppdrag av Qlik och omfattade 232 höga beslutsfattare på företag globalt, med nära tre av fyra (73%) från Nordamerika och resten från EMEA (16%) samt Asien och Stillahavsområdet (10%) från flera branscher. Detta är den tredje årliga AI-studien som Qlik beställt från ETR.