Volvo Cars rapporterade en global försäljning av 60 244 bilar i november, en minskning med 10 procent jämfört med samma period föregående år.
– November månads försäljningssiffror belyser de pågående strukturella och transformativa utmaningar som påverkar både Volvo Cars och branschen i stort, säger Erik Severinson, Chief Commercial Officer, i ett pressmeddelande.
– Trots en nedgång i den totala försäljningen är vi nöjda över försäljningsökningen för våra helelektriska bilar och de ökade leveranserna av den nya laddhybriden XC70 i Kina, som fortsätter att stärka vår position inom det snabbt växande segmentet för elektrifierade fordon. Försäljningen i USA fortsätter dock att vara dämpad efter avskaffandet av skattelättnaderna för elbilar, tillägger han.
Bolagets försäljning av elektrifierade modeller – helt eldrivna och laddhybrider – utgjorde 50 procent av alla sålda bilar under november. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 24 procent av alla sålda bilar under månaden medan andelen laddhybrider stod för 26 procent.
I november var XC60 den mest sålda modellen.
För helåret 2024 rapporterade Volvo Car Group ett rekordhögt rörelseresultat på 27 miljarder kronor.