SKF har tagit fram ett nytt, korrosionsbeständigt stål som tål höga temperaturer för lager till flygmotorer. Det nya lagerstålet kallas Arctic15. Det framgår av ett pressmeddelande.
Enligt SKF är stålkvaliteten utvecklad för”nästa generations jetmotorer” och dess krav på ”nettonollutsläpp”, vilket kräver rullager som klarar av högre effekttäthet och högre varvtal än dagens utförande.
– Inom flygindustrin har man börjat konstruera motorer som ska minska bränsleförbrukningen med upp till 25 procent, vilket avsevärt minskar utsläppen. SKF arbetar innovativt för att göra denna ambition möjlig. Vår nya stållegering ARCTIC15 är ett nyskapande material som bidrar till att utveckla mindre och mer kompakta lagerlösningar som klarar av högre belastningar. Det gör det möjligt att designa nya typer av motorer och ger effektivitet under hela livslängden – där reparation spelar en viktig roll. Det nya stålet skapar nya förutsättningar för snabbare utvecklingscykler och hjälper industrin att nå sina hållbarhetsmål, säger Gregory A Zimmerman, chef för Aerospace Business Unit på SKF.
– Vår nya stållegering, ARCTIC15, är ett innovativt material som gör det möjligt att bygga mindre och kompaktare lager. Det öppnar för nya sätt att designa motorer och gör dem mer effektiva under hela sin livslängd – med möjlighet till reparation som en viktig del. Det nya stålet gör också att utvecklingen går snabbare och hjälper industrin att nå sina hållbarhetsmål, säger Gregory A Zimmerman, chef för SKF:s flygverksamhet.
Enligt SKF måste man, för att öka prestandan, först och främst rullkropparna i stål ersättas av keramiska rullkroppar. Därefter ska de keramiska rullkropparna kombineras med ett avancerat lagerstål för flygmotorer som klarar högre belastning och högre temperaturer än det stål som används idag.
– Genom tvärfunktionellt samarbete och hållbarhetsprogram anpassade till de globala megatrenderna och industribehoven arbetar vi aktivt för att driva på klimatomställningen. Som både leverantör och kund omvandlar vi djupgående insikter till smarta, praktiska lösningar som minskar friktionen, sänker utsläppen och förlänger utrustningens livslängd — och på så sätt hjälper industrier att bli mer hållbara, säger Hans Landin, President för Specialized Industrial Solutions, SKF.
Den nya patenterade stålteknologin kommer att finnas tillgänglig och delas av SKF via Patent Bay, ny plattform som Metaller & Gruvor skrivit om tidigare.