Tillverkningsindustrin skiftar mot tjänstebaserad tillväxt

Tillverkningsindustrin genomgår just nu en avgörande förändring. Servicetjänster har gått från en stödfunktion till en central tillväxtmotor, enligt en färsk rapport. Genrebild.
Tillverkningsindustrin genomgår just nu en avgörande förändring. Servicetjänster har gått från en stödfunktion till en central tillväxtmotor, enligt en färsk rapport. Genrebild.

IFS, en leverantör av industriell AI och mjukvara för företag, har tagit fram en studie som visar hur industriell AI, tillsammans med ”andra tekniska skiften”, omformar tillverkningsindustrin. Rapporten State of Service 2025: Manufacturing Transformation Report är framtagen i samarbete med Accenture.

Rapporten visar att ”tjänster inte längre betraktas som en stödfunktion utan har blivit en central drivkraft för lönsamhe”. Nästan hälften av de tillfrågade företagen i Norden anger att ”tjänstefiering” av verksamheten nu är en kärnstrategi för långsiktig tillväxt.

Baserad på ”insikter från 800 ledande beslutsfattare” inom tillverkningsindustrin, framgår det att industriell AI, tjänstebaserade affärsmodeller och hållbarhet, tillsammans driver en ”genomgripande förändring i hur företag konkurrerar, bedriver sin verksamhet och skapar kundvärde”. Resultaten från rapporten är tydliga, enligt IFS. Branschen måste agera snabbt för att utnyttja de nya möjligheter som uppstår.

Tillverkningsindustrin befinner sig i ”ett snabbt skifte som drivs av tekniska framsteg och nya förväntningar från kunder”. Nästan två tredjedelar av företagen globalt prioriterar molninfrastruktur och framväxande teknologier som AI, IoT och AR för framtida tillväxt. Samtidigt visar rapporten ett glapp mellan AI användning där 96 procent av företagen redan använder AI i sin serviceleverans, men endast 37 procent av de nordiska företagen (28 procent globalt) lyckats skala upp sin AI användning fullt ut. 

Rapporten visar också att 99 procent av nordiska företag ser hållbarhet som en strategiskt viktig aspekt framöver där 43 procent även mäter sina utsläpp i realtid, vilket är något högre än det globala genomsnittet med 97 respektive 37 procent. 

– Tillverkningsindustrin genomgår just nu en avgörande förändring. Servicetjänster har gått från en stödfunktion till en central tillväxtmotor, säger Ann-Kristin Sander, Nordenchef för IFS, i ett pressmeddelande. 

– Industriell AI och hållbarhet står nu i centrum för hur företag levererar smartare, snabbare och mer personlig service.