ZF Group visar framtidens el-bussteknik på Busworld 2025

På mässan demonstreras bland annat mjukvaran Update Management Solution (SUMS), en ny mjukvaruplattform som hjälper el-fordonstillverkare att leva upp till gällande regler för säker mjukvaruuppdatering. Bild: ZF Group
På mässan demonstreras bland annat mjukvaran Update Management Solution (SUMS), en ny mjukvaruplattform som hjälper el-fordonstillverkare att leva upp till gällande regler för säker mjukvaruuppdatering. Bild: ZF Group

På branschmässan Busworld 2025 i Bryssel den 4–9 oktober presenterar ZF Group ett brett utbud av ny teknik för elektrifiering, säkerhet och digitalisering av el-bussar. Med ambitionen att underlätta övergången till utsläppsfria transporter visar bolaget upp allt från eldrivlinor till avancerade förarassistanssystem och digitala verktyg för flottövervakning.

I centrum för företagets utställning står den nya elektriska centraldrivlinan CeTrax 2 dual, intelligenta axel- och bromssystem samt den senaste versionen av dämpningssystemet CDC Skyhook. Ett annat tydligt fokusområde är system för energieffektivitet och låga underhållskostnader, som ska minska bussoperatörers totala ägandekostnader.

– Vår teknologi är utformad för att stödja både tillverkare och operatörer i övergången till eldrivna bussar, sade ZF i ett uttalande inför mässan.

ZF:s portfölj visas i Hall 5, monter 537.

Elektrisk drivlina och luftsystem för framtidens stadsbussar

Den nya CeTrax 2 dual-drivlinan har en kontinuerlig effekt på 380 kilowatt och är utvecklad internt av ZF. Tack vare sitt kompakta format och förhållandet mellan vikt och prestanda passar den för både regional- och fjärrtrafik, och kan integreras i befintliga bussplattformar.

För första gången visar ZF även sina nyutvecklade axellösningar, som är anpassade för elbussar och kombineras med innovativa bromssystem som mBSP XBS. Bromssystemet är utformat för att minska partikelutsläpp från inbromsningar – en aspekt som fått ökad uppmärksamhet i samband med elektrifieringen av kollektivtrafiken.

Bland de nya stödsystemen finns också en integrerad luftförsörjningsenhet baserad på den oljefria kompressorn e-Comp Scroll samt en ny klimatenhet för effektiv värmehantering i elfordon. Klimatsystemet kan styra både uppvärmning och kylning baserat på körförhållanden, vilket bidrar till längre räckvidd.

ZF visar också den senaste versionen av sin luftfjädring OptiRide ECAS och det elektroniska dämpningssystemet CDC Skyhook, som anpassar stötdämpningen i realtid för bättre komfort och stabilitet.

Säkerhets- och telematiksystem ska möta EU-krav

För att stödja bussindustrin i uppfyllandet av EU:s nya säkerhetskrav enligt GSR II-förordningen, presenterar ZF en uppgraderad uppsättning förarassistanssystem (ADAS). Dessa system är särskilt utformade för att upptäcka och skydda passagerare och oskyddade trafikanter i stadsmiljö.

I mässmontern visas även telematikplattformen Bus Connect, som vänder sig till stadsbussoperatörer. Systemet samlar in realtidsdata om fordonens tillstånd och position, möjliggör fjärrdiagnostik och hjälper till att optimera drift och säkerhet i hela fordonsflottan.

Bus Connect är också anpassat för att förbättra tillgängligheten och förebygga driftstörningar genom att identifiera potentiella fel innan de uppstår.

Dessutom demonstreras ZF:s Software Update Management Solution (SUMS), en ny mjukvaruplattform som hjälper fordonstillverkare att leva upp till gällande regler för säker mjukvaruuppdatering. Plattformen säkerställer enligt tillverkaren ZF att system i bussen uppdateras på ett tillförlitligt och cybersäkert sätt – en aspekt som blir allt viktigare i takt med att fordonen blir mer uppkopplade.

Fakta: Tekniken ZF visar på Busworld 2025

Eldrivlina:
CeTrax 2 dual – centraldrivlina på 380 kilowatt, för elbussar i stads- och regionaltrafik

Axel- och bromssystem:
Nya elbussanpassade axellösningar och bromssystemet mBSP XBS som minskar partikelutsläpp

Luft- och klimatsystem:
e-Comp Scroll – oljefri kompressor
Intelligent luftförsörjning och klimatanläggning med värmestyrning

Dämpning och fjädring:
CDC Skyhook – elektronisk dämpning
OptiRide ECAS – ny pneumatisk fjädring

Säkerhetssystem (ADAS):
Modulärt förarassistanssystem för att möta GSR II-krav

Digitala verktyg:
Bus Connect – telematikplattform för stadsbussar
SUMS – mjukvaruhantering och uppdatering med cybersäkerhet

Källa: ZF
Informationen baseras på ZF:s pressmaterial inför Busworld 2025 i Bryssel.