Europeiska tillverkare av elbilbatterier har begärt flera miljarder euro i direktstöd från EU för att stödja sin sektor, som påstås "hotas" av amerikansk och kinesisk konkurrens och en eventuella regellättnader när det gäller elektrifieringsmålen i Europa. Det rapporterar nyhetsbyrån AFP.
Det handlar om de tre batteritillverkarna, Powerco, Verkor och ACC, baserade i Tyskland och Frankrike, som i ett gemensamt uttalande adresserat till EU-kommissionen skriver att "utan omedelbart och riktat stöd för lokal produktion riskerar Europa att förlora sin strategiska autonomi inom en nyckelteknik för 2000-talet”.
"Medan USA och Kina använder massiva subventioner för att stödja sin lokala produktion, riskerar europeiska tillverkare, som fortfarande håller på att växa fam, att utkonkurreras innan de ens nått mognad", skriver de i ett pressmeddelande som hävdar att idag tillverkas 99 % av elbatterierna av icke-europeiska aktörer.
Batterier "står i centrum för omställningen till koldioxidsnåla transporter och den europeiska bilindustrins framtid, och utgör en suveränitetsfråga", heter det vidare.
Europeiska batterialliansen, som samlar mer än 700 tillverkare från hela värdekedjan, förespråkar en EU-finansierad stödmekanism. Den skulle ge 1 miljard euro i startstöd, 1,8 miljarder euro för de första tre produktionsåren, samt ytterligare finansiering mellan 2028 och 2030 för att säkerställa långsiktig konkurrenskraft.
"Kostnaden för passivitet skulle vara mycket större än kostnaden för stöd", varnar de tre batteritillverkare, som befarar en "omlokalisering av en årlig marknad på 250 miljarder euro till asiatisk import" och en "strategisk försvagning av hela bilindustrin".
"Detta är inte bara en industriell fråga, det är en geopolitisk fråga", slår de fast.