När IAA Mobility 2025 öppnade i München nyligen stod det klart att mässan blivit en arena för ett allt hårdare kraftprov mellan europeiska och kinesiska fordonstillverkare. Kinesiska märken som BYD, GAC, Changan och Hongqi visar en allt tydligare närvaro på den europeiska marknaden, delvis drivet av exporttryck och handelsrestriktioner i andra delar av världen. Samtidigt försöker tyska biltillverkare ta revansch efter en trevande start på elbilsresan.
Volkswagen, Mercedes och BMW presenterade därför flera nya elbilsplattformar och modeller, med ambitionen att återta marknadsandelar i Europa, USA och Kina – tre marknader där de tyska företagen för första gången på decennier tappat under 20 procent av marknaden.
– Vi för BMW in i en ny era, sade koncernchefen Oliver Zipse enligt Markt und Mittelstand.
Ny generation elbilar ska vända utvecklingen
Under de senaste åren har den första generationens elbilar från tyska tillverkare fått kritik för begränsad räckvidd, långsam laddning och höga priser. Premiumsatsningar som Mercedes EQS och BMW i7 har haft svårt att övertyga kunderna, och försäljningen har varit svag. När Tyskland dessutom avskaffade sin elbilsbonus vid slutet av 2023 fördjupades den så kallade elbilsdippen på den europeiska marknaden.
Samtidigt har konkurrensen hårdnat i Kina, världens största elbilsmarknad. Tyska biltillverkare har tappat mark till både Tesla och kinesiska aktörer som BYD, vilket bidragit till att de tre stora tyska märkenas samlade elbilsandel sjunkit från 14 procent under pandemin till 12,8 procent i dag.
Bildtext: Inför stor publik: Mercedes presenterade elflaggskepet AMG GT XX på IAA 2025. Foto: © ADAC
Som svar satsar Volkswagen på en ny plattform, kallad MEB+, en kompakt och kostnadseffektiv vidareutveckling av den befintliga MEB-arkitekturen. På mässan i München presenterade koncernen fyra nästan produktionsklara modeller som bygger på plattformen. Först ut blir Cupra Raval, som lanseras i mars 2026. Modellen visades ännu kamouflerad med ett mönster från stadsdelen El Raval i Barcelona, som också har fått ge namn åt bilen.
Raval får en hjulbas på 2,6 meter och måtten 4,046 meter i längd, 1,784 meter i bredd och 1,518 meter i höjd. I den sportigare versionen Raval VZ uppgår effekten till 166 kilowatt, motsvarande 226 hästkrafter, med elektroniskt styrd differentialspärr och adaptiv stötdämpning.
Volkswagen presenterade samtidigt ID. Polo, tidigare känd som ”ID.2”, som ska lanseras sommaren 2026 strax efter basversionen som släpps i maj samma år. Modellen får två olika batteristorlekar och upp till 450 kilometers räckvidd enligt WLTP. ID. Polo får en mer traditionell design än Raval men bygger på samma plattform och har en hjulbas på 2,6 meter. Volkswagen har meddelat att man återgår till de klassiska modellnamnen även i elbilsserien.
Ytterligare två modeller visades: Volkswagen ID. Cross, en kompakt el-SUV i storlek med dagens T-Cross, och Škoda Epiq, som placerar sig i samma segment som Škoda Kamiq. ID. Cross får enligt mässpresentationen en effekt på 155 kilowatt, en räckvidd på 420 kilometer och ett dragviktsintervall upp till 1 200 kilo. Epiq väntas nå marknaden till ett pris i nivå med en konventionell Kamiq, även om priset i Finland och Sverige kan bli högre på grund av skatter och utrustningsnivåer.
Kina utmanar – och Europa pressas
IAA 2025 visar tydligt hur snabbt konkurrensen hårdnar på elbilsmarknaden. Kinesiska tillverkare expanderar kraftigt i Europa, inte minst genom konkurrenskraftiga priser och aggressiva lanseringar. BYD har redan passerat Tesla i global försäljning av elbilar, och fler kinesiska aktörer är på väg in på marknaden.
Samtidigt står de europeiska bilföretagen inför en dubbel utmaning: att möta den växande konkurrensen och att återvinna förlorade marknadsandelar på hemmaplan. De nya plattformarna, som MEB+ och BMW:s kommande Neue Klasse med premiärmodellen iX3, är därför strategiskt avgörande. Mercedes presenterade också sitt nya eldrivna GLC SUV baserat på plattformen MB.EA.
Bildtext: Mini specialmodeller av JCW, den möjliga TT-efterträdaren Audi Concept C, BMW iX3 samt Mercedes CLA Shooting Brake – dessa nyheter visas på IAA 2025 i München. Foto: BMW
Bakgrunden är en europeisk bilmarknad i förändring. Under de senaste åren har politiska incitament och subventioner minskat samtidigt som krav på koldioxidreduktion skärpts. Den europeiska unionen har som mål att minska utsläppen med minst 55 procent till 2030, vilket innebär att elbilar måste spela en central roll i framtidens transportsektor. Samtidigt har Kina byggt upp en produktion på över 14,5 gigawatt i batterifabriker och exporterar nu elbilar i en skala som utmanar både europeiska och amerikanska tillverkare.
I detta klimat blir IAA Mobility 2025 mer än en bilutställning – det är också ett lackmustest på hur Europas bilindustri kan möta konkurrensen och leverera attraktiva, prisvärda elbilar som kan vinna tillbaka kunder.