I Frankfurt har Ineratec nu tagit sin anläggning Era One i kommersiell drift. Fabriken är Europas största i sitt slag och producerar syntetisk råolja genom att använda biogen koldioxid i kombination med vätgas, som är en biprodukt från en klor-alkali-anläggning. Vätgasen kan i vissa fall räknas som förnybar enligt EU:s definition, beroende på energikällan bakom produktionen.
Den syntetiska råoljan som tillverkas kan sedan raffineras till diesel, hållbart flygbränsle samt basråvara till plastindustrin. De första molekylerna av syntetiskt bränsle producerades redan i maj under uppstartsfasen av anläggningen.
Företaget bakom projektet, Ineratec, grundades 2016 som en avknoppning från Karlsruhes universitet. I mars 2025 tecknade bolaget avtal till ett värde av sjuttio miljoner euro med Europeiska investeringsbanken och Breakthrough Energy Catalyst för att finansiera Era One.
– Med Era One erbjuder vi en verklig lösning på ett av vår tids största problem: utsläpp från sektorer som är svåra att elektrifiera, som flyg och sjöfart, säger Tim Böltken, medgrundare och vd för Ineratec. Han hänvisar även till EU:s FuelEU Maritime-reglering som belönar användning av grön vätgas och dess derivat.
Nästa steg: Storskalig expansion
Trots att Era One är den största e-bränsleanläggningen i Europa, pågår redan byggnationen av ett ännu större projekt i delstaten Texas i USA. Det handlar om Infiniums anläggning Roadrunner, vars kapacitet planeras bli nästan tio gånger så stor som Era Ones. Infinium har även en mindre anläggning i drift, benämnd Pathfinder, men bolaget har ännu inte offentliggjort dess årsproduktion.
Ineratec planerar nu att mångdubbla sin produktion under det kommande decenniet. Drivkraften bakom expansionen är den ökande efterfrågan som väntas följa av ny EU-lagstiftning, särskilt inom transportsektorn.
En viktig del i detta är EU:s RefuelEU Aviation-reglering, som slår fast att minst en komma två procent av flygbränslet år 2030 ska utgöras av syntetiska bränslen framställda med grön vätgas. För varje ton bränsle som inte uppfyller dessa krav tillkommer ekonomiska sanktioner, motsvarande dubbla prisskillnaden mellan traditionellt flygbränsle och e-bränsle.
– Klimatneutrala e-bränslen är inte bara tekniskt möjliga. Era One visar att de också är marknadsfärdiga, säger Böltken.
Industrimognad och politiskt stöd avgörande
Utvecklingen inom e-bränslen ses som avgörande för att minska utsläppen från sektorer där direkt elektrifiering är svår eller omöjlig. Det gäller särskilt internationellt flyg och långväga sjöfart. Med Era One visar Ineratec att e-bränslen nu kan tillverkas i industriell skala i Europa.
– Vi ersätter fossila molekyler med gröna molekyler – och bidrar därmed på ett avgörande sätt till en klimatvänlig framtid, säger Böltken.
Bakom framväxten av projekt som Era One står ett växande stöd från både offentlig sektor och privata investerare. Satsningar från EU:s institutioner liksom aktörer som Breakthrough Energy Catalyst, visar att intresset för syntetiska bränslen inte längre är begränsat till pilotprojekt, utan nu går mot bred tillämpning i skarp drift.
Källa: Ineratec