Företagen mer optimistiska trots geopolitiska spänningar

Dun & Bradstreets kvartalsrapport Global Business Optimism Insights visar en ökad optimism i näringslivet både bland svenska företag och globalt under andrar kvartalet 2024. Rapporten visar en ihållande positiv trend i både de svenska och globala affärsutsikterna. Index för optimism i näringslivet ökade med 5,4 procent globalt och med 14 procent i Sverige, jämfört med föregående

Trots den övergripande optimismen visar rapporten på en fortsatt nedgång i förtroendet för kontinuitet i leveranskedjan, som sjönk med 8 procent globalt under andra kvartalet, efter en nedgång på 6 procent under första kvartalet. Den främsta orsaken till nedgången är att leveranser tvingats omdirigeras på grund av geopolitiska händelser på viktiga handelsvägar. Rapporten visar att 1 av 7 företag upplever att deras verksamhet påverkats av störningar i leveranskedjan. Företagen anpassar sig dock genom att aktivera beredskapsplaner och bredda sin leverantörsbas över olika regioner. 

– Den ökade optimismen tyder på att företagen börjar återfå stabiliteten igen efter att ha brottats med hög inflation och globala penningpolitiska åtstramningar. Dagens leveranskedjor står inför aldrig tidigare skådade risker från oförutsägbara handelsrelationer, geopolitiska spänningar och extremväder. Allt fler företag minskar dessa risker genom att använda data för att identifiera möjligheter att flytta produktionen tillbaka till eller närmare företagets hemland, eller flytta produktionen till partnerländer, säger Henrik Hargéus, affärsanalytiker på Dun & Bradstreet.

Resultaten från kvartalsrapporten visar bland annat:

  • Globalt index för optimism i näringslivet ökade med 5,4 procent, vilket tyder på att företagen känner sig mer optimistiska om den globala makroekonomiska miljön, särskilt när det gäller inflationen. För Sverige steg indexet med hela 14 procent till 63,9 (Q2) från 55,9 (Q1). För första gången sedan undersökningen lanserades 2023 är företagen optimistiska om kostnaderna för insatsvaror, vilket bidrar till en återhämtning i optimismen för tillverkare globalt.
  • Globalt index för kontinuitet i leveranskedjan fortsätter att falla och minskade med 8 procent under kvartalet. För Sverige sjönk indexet med 4 procent till 46,0 (Q2) från 47,7 (Q1). Geopolitiska spänningar har orsakat störningar i leveranskedjan på viktiga handelsvägar, vilket tvingar företag att välja längre alternativa rutter. Nästan 1 av 6 företag globalt ökar investeringarna i riskhantering i leveranskedjan för att mildra störningarna. 
  • Globalt index för finansiell tillit i näringslivet var i stort sett oförändrat under kvartalet och sjönk med 0,4 procent. För Sverige sjönk indexet med 2 procent till 61,9 (Q2) från 63,0 (Q1). Företagen är fortsatt optimistiska om de operativa villkoren som stödjer balansräkningarna. 
  • Globalt index för investeringstilltro i näringslivet sjönk med 5,4 procent. För Sverige sjönk indexet med 1 procent till 60,2 (Q2) från 61,1 (Q1). Siffrorna signalerar att det finns en samsyn om att centralbankerna i de utvecklade ekonomierna kommer att inleda en period med mjukare penningpolitik runt halvårsskiftet - senare än tidigare förväntat - vilket försenar investeringsbesluten. Nästan 1 av 6 företag globalt rapporterar att den senaste tidens geopolitiska händelser har hindrat deras investeringsplaner. 
  • Globalt index för ESG sjönk med 3 procent, även om företagen fortfarande är positivt inställda till hållbarhet. För Sverige ökade indexet med 2 procent till 64,6 (Q1 2024) från 63,4 (Q4 2023). 

  – Optimismen kring kostnaderna för insatsvaror har nått en rekordhög nivå, vilket bidragit till att optimismen bland tillverkare globalt har ökat med 17 procent. Trots detta har de geopolitiska spänningarna haft en betydande inverkan på leveranskedjorna och nu kan de också komma att påverka investeringsbeslut. Med tanke på att hälften av världens befolkning kommer att rösta 2024, förväntas företagen noga följa utvecklingen av det politiska landskapet under året. Det är nödvändigt för dem att förbereda sig för och hantera dessa utmaningar, säger Henrik Hargéus, affärsanalytiker på Dun & Bradstreet.