Sverige är utsett till så kallat partnerland på årets mässa, vilket ger svensk tillverkningsindustri tillfälle att visa upp sig. Det handlar om spetskompetens inom digitalisering, automation, robotisering och att koppla ihop tillverkning med artificiell intelligens (AI).
Det är många andra länder som också är duktiga på det, men få länder är så duktiga på att samarbeta som svenska bolag är, säger Ylva Berg, vd på Business Sweden.
Därför har Sverige valt "Sweden co-lab" som slogan för utställningen. En lek med ord för att visa på samarbete och innovation.
Även Stefan Löfven betonar vikten av samarbete.
"Vi har mycket att vinna på att samarbeta, både med Tyskland och med andra länder. EU ska bli världsledande vad gäller den digitala och tekniska utvecklingen", säger han i en kommentar inför mässan.
Många vill synas
Staten och näringslivet satsar 17 miljoner kronor vardera på Hannovermässan. Runt 160 svenska företag ställer ut i år, mot vanligtvis ett 50-tal. Där finns tungviktare som ABB, Ericsson, SKF, Tetra Pak, Electrolux, SEB, Investor, Vattenfall och Stora Enso, men också många små start-up-bolag.
För många är det den stora tyska marknaden som drar. Tyskland är Sveriges största handelspartner.
Men kampen om att synas är stor. Totalt ställer 6 500 företag från 75 länder ut på ett gigantiskt mässområde. Av de utländska utställarna toppar Kina med flest företag, följt av Italien och Turkiet. I år hamnar Sverige på fjärde plats, före USA.
För några år sedan myntades begreppet industri 4.0 på Hannovermässan för att betona att den framtida tillverkningsindustrin måste vara uppkopplad. I dag handlar nästan allt på mässan om hur industrin ska använda sig av exempelvis digitalisering och automation. Stort fokus läggs på 5G och AI.
Ett av de svenska start-up-företag som bjudits in att vara med i den svenska paviljongen är Sentian AI.
Det är en supermöjlighet för oss att träffa många stora företag på en gång. Vi hoppas på de stora tyska industriföretagen, men också på medelstora tyska företag. Där finns många som våra produkter passar bra för, säger Martin Rugfelt, vd på Malmöbaserade Sentian.
Många pratar
Företaget startades för tre år sedan och är nischat på industriell AI. Bolaget har 17 anställda och har primärt svenska industriföretag som kunder, men den tyska marknaden lockar.
Vår erfarenhet hittills är att många pratar om AI, men ännu inte kan leverera riktigt. Efterfrågan är större än utbudet. Jag tror att Sverige ligger lite före de tyska bolagen generellt sett. Men det kommer att vara hård konkurrens i alla fall, säger Martin Rugfelt.
Utan den svenska uppbackningen hade Sentian inte åkt till Hannover. Möten är redan inbokade varje dag under veckan och Martin Rugfelt hoppas också knyta kontakter på plats. Bland annat ordnas speeddating mellan svenska start-up-bolag och tyska storföretag i den svenska paviljongen.