Amazon har bjudit in till presskonferens i Stockholm på onsdag morgon. Vad som ska avhandlas är inte känt, men många har spekulerat – och fruktat – att företaget är på väg att ge sig in på den svenska marknaden.
Samtidigt har det under senare tid funnits många tecken på att ett sådant inträde kan vara nära.
I våras blev det känt att Amazon köpt mark i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm för att bygga åtta byggnader om vardera 25 000 kvadratmeter. Totalt handlar det om 300 000 kvadratmeter mark för totalt 60 miljoner kronor, rapporterar tidningen Fastighetsvärlden.
Markköpet och byggena har omgärdats av stort hysch-hysch.
Lyft för digital handel
Samtidigt har svenska Postnord tecknat ett treårsavtal med Amazon, en förlängning av ett tidigare avtal. Den svenska Postnordchefen Annemarie Gardshol ville inte kommentera avtalet närmare när TT nyligen talade med henne.
Dagens industri rapporterade i somras om att Amazon ansökt om att få tillhandahålla betaltjänster i Sverige, och att företaget köpt upp Internet-domänen amazon.se. Uppgifter florerar också om rekryteringar av e-handelskunnig personal, enligt DI Digital.
Allt detta sammantaget gör att man kan fundera kring om det är nu det är dags.
Ja, det har funnits antal tecken. Det viktigaste är nog avtalet med Postnord, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel.
Många trodde att Amazon skulle etablera sig lagom till Black friday, men då hördes de inte av, konstaterar han. Om Amazon går in blir det fart på digitaliseringen, tror både han och Jonas Arnberg, vd för HUI research.
Det blir ett lyft för den digitala handeln, säger Jonas Arnberg.
Om de vill in till julhandeln nu så är det lite sent. Men det är många saker som är på plats nu, säger Johan Davidson.
Avgörande hur de går in
Om Amazon går in i Sverige på e-handelsmarknaden är det avgörande om de gör det med sitt så kallade prime-erbjudande, förklarar han. Det innebär ett fullserviceavtal, där kunderna får en rad tjänster, som hemleveranser till en fast årskostnad, strömmad musik och filmer.
Det har varit framgångsrikt i USA, säger Johan Davidsson.
Men det kan också vara en slags mjukstart i Sverige, funderar Jonas Arnberg.
De kan öppna sin sajt i Sverige, men köra hit varor från Tyskland för att ´e om svenskarna gillar dem, säger han.
Både hot och möjlighet
Handeln har både anledning att frukta och att se möjligheter, tror Johan Davidson.
Den svenska e-handeln är hyfsat väl förberedd. Det är nog inte lika lätt för Amazon här som på andra ställen. Samtidigt måste man ha stor respekt för företaget. Det är så stort, och de har jobbat så så långsiktigt.
Den svenska handelns främsta hot är inte Amazon. Det är att inte digitaliseras, säger Jonas Arnberg.
Det finns också de som ser möjligheter med Amazon. Clas Ohlson och Ikea, till exempel. Men Amazon tar förstås betalt för det, säger Johan Davidson.