I många avseenden är de två fordonsklasserna Setra ComfortClass & TopClass som Daimler just nu släpper ut på marknaden bara en vidareutveckling av de tidigare typerna.
Motorerna och tekniska data är allmänt kända tekniken och framför allt de mycket imponerande senaste assistanssystemen gör nästa generation av Setra touringbussar till flaggskepp igen - och det förmodligen i varje flotta.
De nya designfunktionerna (front, bakljus, nya bokstäver) innebär också en märkbar modernisering av Setra.
Gjorde framsteg
Den nya generationen fordon har verkligen gjort framsteg, särskilt när det kommer till säkerhet.
- De var kul att köra också, berättade internationella fordonspressen. De stödjer föraren i många uppgifter. Setra TopClass och ComfortClass bygger på en avancerad el-/elektronikplattform.
Senaste generationens assistanssystem
Plattformen bildar bland annat basen för den senaste generationens assistanssystem.
Motorerna och tekniska data är allmänt kända tekniken och framför allt de mycket imponerande senaste assistanssystemen gör nästa generation av Setra touringbussar till flaggskepp igen - och det förmodligen i varje flotta. De nya designfunktionerna (front, bakljus, bokstäver) innebär också en märkbar modernisering av Setra, som nu visar sin ålder i detta avseende.
Display i sittbrunnen
Om systemgränser som t.ex B. otydliga vägmarkeringar, för smalt spår, för snäva kurvradier nås, systemet går genast över till passivt. Detta åtföljs av en varning till föraren, signalerad av en motsvarande display i sittbrunnen.
Med den aktiva styrassistenten förflyttar en elmotor den hydrauliska styrningen i samarbete med den längsgående styrningen från den adaptiva farthållaren.
En aktiv styrassistent
Föraren kan till och med välja hur bussen ska placera sig i körfältet: i mitten av körfältet eller förskjuten 10 till 20 cm till vänster eller höger om mitten. En grön rattsymbol i mittdisplayen signalerar till föraren att den aktiva styrassistenten hjälper honom med sidostyrningen av fordonet. Busschauffören kan åsidosätta denna typ av styrassistans när som helst med sitt eget styringrepp. Denna hjälp kan också avaktiveras.
Helt autonom körning
Det skulle bara vara tillåtet med helt autonom körning (nivå 5) - en framtid som inte borde vara så långt borta, om man vill tro optimisterna. De första helt autonoma bilarna kan sedan komma ut på marknaden 2025.
Källa: American Busmagazine