Varnar för personalbrist i framgångsindustrin

Hazelight studios: Svenskutvecklade "It takes two" är ett av de mest hyllade spelen under senare år. Pressbild.

Svensk spelutveckling fortsätter att gå starkt. Branschen efterfrågar ytterligare kompetens, men det utbildas för få i Sverige, framgår av rapporten "Vägar in i Spelbranschen" som Dataspelsbranschen släppt i samarbete med Tillväxtverket.

Enligt rapporten kommer Sverige om tio år att sakna minst 25 000 spelutvecklare, om tillväxttakten håller i sig.

Under 2021 anställdes 1 348 personer av spelföretag i Sverige, men bara hälften, 616, hade gått en spelutbildning. Totalt räknas antalet anställda till cirka 8 000.

Branschen är utöver egna inhemska talanger fortsatt beroende av arbetskraft utifrån. Enligt rapporten är mellan 30–50 procent av alla spelföretagsanställda i Sverige sådana som invandrat. Hälften av de som tagit sig hit för att jobba med spel kommer från länder utanför EU.

Enligt Dataspelsbranschens senaste årsrapport omsatte svenska spelbolag 27,5 miljarder kronor under 2021. Omsättningen i utländska dotterbolag uppgick till 31,4 miljarder kronor.