Södra storsatsar på elektrifiering av transporter

Foto: Södra

Södra har som mål att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2040. Ett steg i detta arbete är elektrifiering av fordonsflottan och verksamheten. Sedan tidigare drivs delar av fordonsflottan i industrin på el, bland annat genom eltruckar på sågverken i Värö och Långasjö. Nu går detta arbete in i nästa fas och Södra inleder ett projekt om storskalig elektrifiering av interna och externa transporter.

Projektet omfattar elektrifiering av såväl timmer- och flislastbilarna i Södras eget åkeri som transporterna inom industrin. Det ska också klargöra vilka fordon och vilken typ av laddutrustning som passar Södras olika enheter samt hur infrastruktur och logistik ska planeras. I projektet ingår också att utreda hur elektrifiering kan ske på ett säkert sätt och hur framtidens affärsmodeller ser ut för att skapa rätt förutsättningar för en storskalig elektrifiering.

Målet är att elektrifiera stora delar av fordonsflottan och minska de fossila utsläppen ytterligare. Varje dag går 1000 tunga vägtransporter från Södras medlemmars skogar till industrin.

– Södra är en av Sveriges största transportköpare och transporterna står för den största delen av våra fossila utsläpp. Därför är storskalig elektrifiering en viktig pusselbit, tillsammans med biodrivmedel, i att minska våra fossila utsläpp och kunna bidra ytterligare till samhällets klimatomställning, säger Henrik Brodin, som är energichef och ansvarig för programmet Ett Fossilfritt Södra.

Närmast till hands ligger en fortsatt elektrifiering av interna transporter, där en majoritet av Södras interna truckflotta ska ersättas med nästa generations eltruckar. För externa lastbilstransporter är tidshorisonten längre, innefattar fler aktörer och ställer nya krav på affärsmodeller.

För att elektrifieringen ska lyckas krävs också utbyggnad av laddinfrastruktur på såväl Södras egna enheter som över hela Götaland, framhåller Södra. Södras eget åkeri kommer vara drivande i utvecklingen tillsammans med strategiska partners. Projektet är en del av programmet Ett Fossilfritt Södra och kommer pågå till och med 2025. Därefter är ambitionen att kunna driva omställningen i linjeverksamheten.

– Vi är i dag en nettoproducent av el, vilket innebär att vi kommer kunna bli självförsörjande på fossilfri el till våra transporter. Det är ett långsiktigt och högt ställt mål, men som är viktigt att vi tar sikte mot. Det kommer kräva ett systemskifte av infrastruktur, fordon och energitillförsel. Det är en stor utmaning och det krävs att alla aktörer fortsätter jobba tillsammans för att lyckas skapa rätt förutsättningar, säger Henrik Brodin.