Ford kommer tillsammans med joint venture-partnern Mazda och biltillverkaren Chang'an Motors att bilda ett helt nytt bilmärke i Kina. Bilarna, som kommer släppas inom tre år, kommer inte ha något Fordmärke.
Det är kinesiska regler som säger att joint venture-företag måste utveckla märken i Kina om dom vill bygga nya bilfabriker i landet.
Ford har satt som mål att sälja åtta miljoner bilar 2015 till skillnad mot 5,3 miljoner under 2010. Endast 580 000 av dessa såldes i Kina, att jämföra med GM:s två miljoner.
Som ett resultat av detta bygger nu Ford fyra nya fabriker i landet, som alla ska vara klara till 2015. Däribland finns en fabrik som ska producera Lincoln. Lyxmärket har tuffa tider i USA, men den kinesiska efterfrågan på lyxbilar ses som ett potentiellt sätt att snabbt få märkets försäljningssiffror att öka.
Honda, Nissan och VW har sedan tidigare skapat egna bilmärken endast för Kina tillsammans med deras partner.