Affärerna kring till det synes nyligen räddade Saab uppges vara i fara. Det kinesiska statsmaskineriet vill ha ett ord med i laget.
Sedan avtal slutits med bildistributionskedjan Pang Da fick Saab näsan över vattenytan. Men kinesiska Nationella utvecklings- och reformkommissionen (NDRC) har fastslagit att det är biltillverkaren Youngman som har rätt att sluta avtal med Saab, skriver Svenska Dagbladet (SvD) på nätet.
Superdepartementet NDRC avgör vilka kinesiska företag som får investera i utlandet. Vid ett möte den 18 maj ska NDRC ha sagt att Youngman har första tjing eftersom de var först med att ansöka om investeringstillstånd i Spyker - som äger Saab. Redan har Pang Da betalt 30 miljoner euro för 1 300 Saab-bilar. Men avtalets andra del, där Pang Da ska köpa delar av Spyker, uppges vara i fara - och därmed Saabs långsiktiga finansiering.
Men Victor Muller, Spykers vd och Saabs styrelseordförande, slår ifrån sig uppgifterna.
-Det är inte den information som vi har fått från det mötet och vi har fått förhandsuppgifter därifrån. Att vår deal med Pang Da skulle blockeras är absolut inkorrekt, säger han till SvD.
(TT)