Muller bad om ursäkt

Saabs styrelseordförande Victor Muller kom i dag till fabriken i Trollhättan för att informera de anställda om samarbetet mellan Saab och den kinesiska bilförsäljaren Pang Da. Men också för att be om ursäkt.

Minuterna före klockan 12.30 strömmade hundratals Saabanställda in genom huvudporten in i fabriken i Trollhättan. De kom från andra delar av Saab och skulle in för att lyssna på Muller vid det stora informationsmötet.

Ensam på en scen på fabriksgolvet vände sig en orakad Victor Muller till Saabs alla anställda.
-Han bad så väldigt mycket om ursäkt för att han satt Saab i den här situationen och utsatt oss för den här turbulensen. Den ska aldrig hända igen lovade han, sade Börje Askhem, på Saab sedan 1978 och tjänsteman på Saab Powertrain.

-Det var starkt sagt, tycker jag.

Börje Askhem tror på sin styrelseordförande, som på torsdag också blir Saabs vd när Jan Åke Jonsson formellt avgår.

När fabriken kan starta igen vågade inte Muller säga något säkert om. Så snart som möjligt var budskapet. Kanske om någon vecka beroende på hur snabbt man kan komma överens med underleverantörerna.
På samma fabriksgolv firade man Saabs ettårsdag som självständigt bolag så sent som den 23 februari. Då var det tårta och artister. Nu var det Muller.
-Jag hoppas få höra att det löser sig för Saab nu. Pang Da är ett företag jag aldrig hört talas om men det ser bra ut. Vi ska sälja bilar till dem och det är ju det vi ska syssla med - sälja bilar, sade Börje Askhem.

Han är imponerad av att Victor Muller själv åkt till Trollhättan för att informera.
-När jag i morse hörde att han skulle komma tänkta jag "men var han inte i Kina nyss. . ."??
-Jag skulle inte vilja byta med honom.

Magnus Berner, Vänersborg, med 21 år på Saab, arbetar på företagets utvecklingsavdelning med bland annat nya 9-3, den som ska ersätta dagens modell.
-Det är ett naturligt steg att Muller kommer hit. I det här läget är det bra att han talar direkt med personalen, sade han.

Placerare i Kina reagerade positivt på nyheten om samarbetet mellan Saab och Pang Da.
Det kinesiska företagets aktie steg med över 4 procent under tisdagsförmiddagens handel på Shanghaibörsen, jämfört med en allmän uppgång av Shanghais kompositindex med 0,6 procent.

Saab-ägaren Spyker Cars aktie sjönk däremot med 3,9 procent på Amsterdambörsen i förmiddags, en rekyl nedåt efter rallyt i går då finansmarknaden gladdes åt uppgifterna om det nya kinesiska räddningsförsöket.

Enligt uppgörelsen med Saabägaren Spyker ska Pang Da till en början betala 30 miljoner euro, cirka 270 miljoner kronor, för 1 300 bilar som kan börja levereras i september.

Statsminister Fredrik Reinfeldt, för tillfället i Brasilien, sade i sin första kommentar efter beskedet om att Pang Da är på väg in i Saab, att regeringen följer utvecklingen.
-Vi kan inte göra annat än att försöka följa detta och uttrycka en oro för jobben i Trollhättan och för de många anställda som säkert tycker att det är jobbigt att leva med alla de här olika beskeden fram och tillbaka, säger han och fortsätter:

-Regeringens attityd är, att behöver vi fatta beslut är vi beredda att göra det snabbt, men det är väldigt många intressenter som är inblandade. Man bör också ständigt påminna sig om att inget företag någonstans kan överleva utan långsiktiga finansiärer och ägare och en affärsidé som bygger på att man producerar varor eller tjänster som man kan sälja med vinst.

TT: Tror du det finns en framtid för Saab?
-Jag vill inte spekulera kring det. Det här är ett försök att hitta en lösning som ska kunna lägga grund för produktion och överlevnad.

(TT)