Skoda sålde totalt 85 000 fordon i mars – en historisk rekordmånad för det tjeckiska bilmärket. Totalt ökade försäljningen med 21,4 procent under det första kvartalet 2011.
I Sverige registrerades 1 032 modeller i mars och 3 160 sedan januari. Det innebär en ökning med hela 28,3 procent jämfört med samma period förra året och en ackumulerad marknadsandel på 4,52 procent.
Skoda växer globalt och snabbast på tillväxtmarknaderna Ryssland, Indien och Kina. I mars såldes rekordmånga 85 000 fordon, fler än någonsin under en enskild månad.
I Sverige har Skoda inlett året starkt, 3 160 nyregistrerade bilar på den svenska marknaden ger en ökning på 28,3 procent jämfört med första kvartalet förra året och en större ökning än världsmarknaden. I mars registrerades 1 032 nya Skoda-modeller där Octavia Combi var den mest sålda.
- Största bidraget till vår starka ökning det första kvartalet är dock ökningen av Yeti och vårt flaggskepp Superb Combi, säger Peter Steiner, Försäljningschef Skoda Sverige.
På sin hemmamarknad Tjeckien fortsatte Skoda att utöka sin ledande ställning. 5 100 sålda fordon i mars betyder ett plus på 9,2 procent och en ökad marknadsandel till 30,6 procent. Den överlägset mest sålda modell var Octavia Combi. På andra marknader i Central- och Östeuropa ökade försäljningen 10,8 procent.
På den västeuropeiska marknaden såldes totalt 41 100 fordon i mars 2011. Jämfört med föregående år ökade omsättningen med 8,8 procent. På så sätt uppnådde Skoda ett nytt all-time försäljningsrekord i Belgien med nästan 2 500 sålda enheter.
På marknaderna Ryssland, Indien och Kina överträffade Skoda klart utvecklingen av respektive totala marknader i mars. I Ryssland ökade försäljningen med mer än 5 500 fordon (+88,2 procent) och i Indien med mer än 3 000 enheter (+ 46,3 procent). I Kina fortsatte Skoda den positiva utvecklingen 19 500 leveranser i mars 2011 innebär ett plus på 21,4 procent jämfört med föregående år. De mest populära modellerna på den kinesiska marknaden var Octavia (+13,7 procent) och Fabia (+ 24,1 procent).