Volkswagen visar en studie av en ny kompakt minibuss på ren eldrift under bilsalongen i Genéve. Biltypen debuterade redan för 60 år sedan och kallades då T1, Transporter 1, eller kort och gott ”Bulli”. Nu är den tillbaka – eldriven och med plats för sex personer.
Volkswagen T1 fick snabbt en spridning över världens alla kontinenter, när den gjorde debut på 50-talet, tyskarna kallade den ”Bulli”, amerikanerna ”Microbus”. I Sverige är modellen mest känd som ”Folka-bussen”.
Nu, lagom till 2011 års upplaga av bilsalongen i Genève väljer Volkswagen att ta den kompakta ursprungsversionen in i framtiden som ett konceptfordon för en ny generation Bulli. Volkswagen vill med den nya konceptbussen avsluta den vision man inledde för tio år sedan, 2001. Den om att skapa en ny Bulli som skulle bli en helt ny form av minibuss.
Den nya Bulli drivs av en elmotor, är utrustad med sex platser och har en infotainment-kontroll som styrs via Ipad. Effekten i elmotorn ger 85 kW och imponerande 270 Newtonmeter. Den tysta motorn förses med energi från ett litium-jon-batteri med en maximal lagringskapacitet på 40 kWh. Denna kombination möjliggör körning med avstånd på upp till 300 km. Den nya Bullin accelererar från 0 till 100 km/h på 11,5 sekunder och toppfarten är 140 km/h (elektroniskt begränsad).
Utan den holländska Volkswagen-importören Ben Pon, kanske T1 inte hade funnits, och naturligtvis inte heller konceptbilen i Genève. Det beror på att Pon var den person som den 23 april 1947 skissade fram en bild av en kompakt buss i sin anteckningsbok. Egentligen var holländarens teckning en enkel vy från sidan av en radikalt förkortad omnibuss placerad över hjulbasen på Volkswagen-bubblan.
Volkswagen designers tog denna skiss och skapade bussen som blev snart blev en ikon. Konceptbilen går nu i fotspåren av den ursprungliga bussen men följer Volkswagens nya "design-DNA." Teamet leds av Walter de Silva, chef för Volkswagen Group Design, och Klaus Bischoff, chefsdesigner för Volkswagen-märket.
Den nya upplagan av Bulli är 3,99 meter lång, 1,75 meter bred och 1,70 meter hög. T1 var något längre, men smalare. Med en hjulbas på 2,62 meter utnyttjar Bulli den totala längden mycket bra. Slående här är också den relativt stora spårvidden (1,50 m fram och bak) i förhållande till karossens bredd.