Volvo: "Efterfrågan är tillbaka"

Växande efterfrågan, kraftigt ökade leveranser och ett starkt intresse för långsiktigt hållbara transporter gör att Volvo Lastvagnar ser positivt på framtiden. Det beskedet lämnade företagets vd Staffan Jufors i sitt tal på IAA-mässsan.

- Efterfrågan är tillbaka, liksom produktionsvolymer och intäkter, säger Staffan Jufors.

Efter ett tufft 2009 pekar företagets försäljningssiffror uppåt. Globalt ökade Volvo Lastvagnars leveranser under årets första åtta månader med hela 47 procent jämfört med motsvarande period förra året. I Europa var ökningen 23 procent, med Tyskland, Norden och Centraleuropa som främsta draglok.

Under det gångna året har Volvo Lastvagnar utökat sin produktionskapacitet och förbättrat sin produktivitet. Samtidigt har man tagit fram nya produkter. Till exempel anläggningslastbilen Volvo FMX, som introducerades i våras, och som har mottagits mycket väl av företagets kunder. I Europa har redan 1000 order tecknats. Även Volvo Lastvagnars organisation och erbjudande inom service och eftermarknad har utvecklats.

- Allt syftar i grunden till att förstärka våra kunders konkurrenskraft, säger Staffan Jufors. Steg mot långsiktigt hållbara transporter Volvo Lastvagnars långsiktiga produktutveckling har starkt fokus på hållbara transporter.

På IAA visade man bland annat en Volvo FM med metan/dieselteknik som också visades upp på Lastbil 2010. Lastbilen har upp till 40 procent bättre bränsleeffektivitet än de gasdrivna lastbilar som finns på marknaden idag.

- Används metangas från förnybara råvaror istället för dieselolja minskar utsläppen av koldioxid med 80 procent, säger Volvo Lastvagnars Europachef Claes Nilsson. Låg bränsleförbrukning och låg klimatpåverkan är inte de enda fördelarna med den nya tekniken. Metangas är ofta betydligt billigare än diesel. Och tack vare att flytande gas (LNG) används, rymmer bränsletanken tillräckligt mycket för att lösningen ska vara högintressant även för fjärrtransporter. Men den nuvarande bristen på distributionssystem för flytande metan utgör hinder för en bred användning. Under nästa år kommer Volvo Lastvagnar att starta en begränsad produktion av lastbilar med den här tekniken. Samtidigt börjar även serieproduktionen i mindre skala av tunga hybridlastbilar. Fältprov pågår också med DME-drivna lastbilar, som är ett lovande alternativ på sikt.

- Det här är viktiga steg i vår strävan att erbjuda långsiktigt hållbara lösningar, som också ger våra kunder en god transportekonomi, säger Claes Nilsson.