MAN Concept S - framtidens lastbil?

Futuristiska konceptbilar har vi sett mängder av genom åren. Men nu blir det dags för de lite större fordonen att ta samma utveckling och på IAA 2010 visar MAN sitt Concept S som skiljer sig rejält från vanlig design.

En drastisk förbruknings- och CO2-reducering för dieseldrivna lastbilar är möjlig och den kan dessutom genomföras snabbt. Detta enligt en designstudie, gjord av MAN Nutzfahrzeuge, som kommer att visas på IAA 2010 i Hannover för första gången.

Den strömlinjeformade dragbilen skiljer sig radikalt från dagens kubformade lastbilar. Designen på MAN Concept S har i en vindkanal trimmats konsekvent mot ett extremt lågt luftmotstånd som nu motsvarar en modern personbils i form av en sedan.

Enbart tack vare dess aerodynamiska form förbrukar MAN Concept S, i kombination med en på samma sätt modifierad trailer, upp till 25 procent mindre bränsle än en jämförbar konventionellt utformad 40-tons dragbil. Det motsvarar en reducering av CO2-emissionen med 25 procent.

Med Concept S vill MAN ge ett bidrag till den aktuella diskussionen om dagens lagstiftade längdbegränsning för nyttofordon i Europa. För att faktiskt kunna höja den för Concept S fastställda effektivitetspotentialen, måste dragbilen och trailerna sträckas ut, så att den vanliga invändiga volymen och lastvolymen ska kunna bibehållas. Därför krävs det ändringar i väginfrastrukturen.