Kraft Heinz höjer priserna

Gene J. Puskar AP/TT: Kraft Heinz, ledande tillverkare av ketchup,

Livsmedelskoncernen Kraft Heinz – med Heinz ketchup, Jell-O och Philadelphia Cream Cheese bland storsäljarna – höjde priserna med 12,4 procent under andra kvartalet, enligt en delårsrapport – för att hantera ökade kostnader i den globala vågen av ökad inflation.

Prishöjningarna bidrog tillsammans med leveransstörningar till att dra ned försäljningsvolymen med 2,3 procent. Räknat i dollar sjönk försäljningen också, ned med 0,9 procent till 6,55 miljarder dollar.

Försäljningen var dock högre än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med 6,38 miljarder, enligt Bloomberg.

Rensat för engångsposter blev det en vinst på 70 cent per aktie, vilket var något högre än väntat. Bolaget höjer också prognosen för helåret 2022 i rapporten.

Aktien i Kraft Heinz, som gått upp med nästan 8 procent hittills i år, gick i sidled på Wall Street efter rapporten.