Det nya chassit kommer till stor del att baseras på lösningarna i den batterielektriska MAN Lion's City E. De första prototyperna kommer att levereras nästa år, medan serieproduktion startar 2024.
Volvo och Daimler Bussar har lanserat tidigare chassier baserade på sina befintliga fullt byggda elbussar. Helt byggda stadsbussar är i särklass de enda i Europa.
Tvåaxlade chassier
Chassilösningen är dock att föredra i stora delar av resten av världen där lokala karossfabriker kan leverera lokalt anpassade busskarosser på kompletta chassier som innehåller alla elektriska och elektroniska komponenter för att producera framtidsinriktade elbussar.
Sådana chassilösningar är tydligen nödvändiga för att påskynda elektrifieringen av busstransporter även utanför Europa.
MAN:s elbusschassi kommer att tillverkas i fabriken i Starachowice, Polen, samma plats där Lion's City E också tillverkas. Inledningsvis kommer tvåaxlade chassier att tillverkas för låggolvs- och låggolvslösningar samt för normalhöga golv för linjetrafikbussar.
Chassit kommer även att tillverkas med både vänster- och högerstyrd, det senare nödvändigt för viktiga marknader som Sydafrika, Singapore, Australien och Nya Zeeland.
Över tusen beställda
Tekniken i chassit kommer från Lion's City E. Detta inkluderar en elektrisk centralmotor på bakaxeln och batteriteknik från Volkswagen Group.
När det kommer till batterier går MAN dock ett steg längre för att kunna tillgodose olika kundbehov i olika delar av världen. Utöver den beprövade NMC-tekniken (litium-nickel-mangan-kobolt) ska elbusschassit även kunna fås med batterier baserade på litium-järnfosfat (LFP).
"Moderbussen" Lion's City E har hittills beställts i ett antal över 1000 stycken. I Norden hittar man MAN:s batterielektriska stadsbuss i bland annat Köpenhamn och Malmö.