Ryssland kan eventuellt använda Marockos hamnar för att kringgå sanktioner

Hamnen i Tanger, Marocko. Foto: Wikipedia Common, kredit: Dickelbers

Ryska myndigheter planerar på att använda marockanska terminaler som omlastningshamnar efter att de flesta europeiska hamnar stängdes för rysk last.

Containrarna kan transporteras av stora rederier till den nordafrikanska hamnen och av mindre feederoperatörer vidare mot de ryska hamnarna i nordväst i Östersjön.

Vägrar att hantera ryskt gods

Experter uppskattar kostnaden för projektet till minst 60 miljoner euro och tror att ett av de ryska rederierna, som redan sanktionerats av USA och EU, kan ta över projektet. Det rapporterar den ryska specialisttidningen Portnews.

På grund av USA:s och EU:s sanktioner mot Ryssland vägrar de största europeiska terminalerna i Rotterdam, Antwerpen och Hamburg att hantera rysk last - de viktigaste knutpunkterna på rutten från Sydostasien till Europa, varifrån lasten anländer till Ryssland via bland annat St. Petersburg.

Omsättningsminskning på 95 procent

Containerhantering i marockanska hamnar diskuteras som en väg ut ur marinblockaden i ryska nordväst, säger PortNews-källor. Efter att internationella containerlinjer slutade anlöpa Ryssland förväntar sig deltagarna på containermarknaden en omsättningsminskning på 95 procent vid terminalerna i St. Petersburg. Detta var ett av de mest diskuterade ämnena vid sidan av TransRussia-konferensen i Moskva.

Enligt PortNews överväger de marockanska myndigheterna att uppgradera hamnarna i Tanger och Casablanca till matarlinjer som alternativa alternativ för hantering av last från havet. För rutten från Marocko till Sankt Petersburg skulle 2-3 fartyg med en kapacitet på upp till 1 000 TEU krävas.

Att sätta det enda ryska containerfartyget FESCO i riskzonen för sanktioner är dock inte motiverat, så linjeoperatören kan bli ett företag som redan finns på USA- och EU-listan, till exempel Oboronlogistika (Оборонлогистика) eller Sovfraht (Совфрахт).

Turkiska terminaler olämpliga

Experter uppskattar att inrättandet av den nya tjänsten kan ta minst två till fyra månader. Från Marocko till Sankt Petersburg skulle ett fartyg ta cirka 7-8 dagar. Om tjänsten driver två fartyg med en kapacitet på 1 000 TEU kan den årliga containergenomströmningen vara drygt 100 000 TEU, men det är inte jämförbart med Sankt Petersburgs prestation innan sanktionerna infördes. I slutet av 2021 var det 2,04 miljoner TEU.

De turkiska terminalerna är inte lämpliga för omlastning till Ryssland, eftersom fartyg kan hållas uppe i Bosporen.

Källa Portnews