Skogsindustrin ger infrastrukturplanen underkänt

Bild: Skogsindustrierna

Branschorganisationen Skogsindustrierna kritiserar regeringens infrastrukturplan i hårda ordalag. Regeringen ska satsa 881 miljarder kronor på transportinfrastrukturen under de kommande tolv åren. Av dessa går 104 miljarder till att bygga höghastighetsbanor, medan underhåll av befintlig väg och järnväg prioriteras ner. Det är inte rätt fokus, menar bland annat både Skogsindustrierna och SCA Skog.

– Förslaget till ny nationell plan är en besvikelse. Regeringen verkar ha prioriterat utifrån politiska hänsyn snarare än samhällsnytta. Trafikverket har gjort ett bra jobb men fått för snäva direktiv från regeringen, säger Karolina Boholm, talesperson i transport- och infrastrukturfrågor på Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.

– Det borde ha avsatts mer pengar till underhåll. Godstransporterna är helt beroende av väl fungerande infrastruktur och Trafikverket menar dessutom att det är mest lönsamt samhällsekonomiskt. Vi skjuter problemet på kommande generationer och det är mycket bekymmersamt, fortsätter hon.

Våren 2021 presenterade regeringen en infrastrukturproposition med satsningar på 881 miljarder kronor. Kort därefter fick Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag på en ny nationell plan för transportinfrastruktur för de kommande tolv åren.

Trafikverkets förslag har nu redovisats och skickats ut på remiss. Den nya nationella planen väntas fastställas av regeringen under våren 2022.

Den nya planen får mest ris men också en del ros från skogsindustrin.

– 881 miljarder är förstås mycket pengar men det räcker ändå inte till allt som behöver göras. Fördelningen mellan underhåll och investeringar är heller inte optimal. Men det finns också en del positivt i planen. Satsningar på längre och tyngre tåg är ett exempel. Ett annat är näringslivspotten, det vill säga att pengar avsätts till att främja näringslivets järnvägstransporter, säger Lars Nolander, logistikchef på SCA Skog.

Skogsindustrierna efterlyser också en ny isbrytarflotta i planen.

–I grunden handlar det om att behandla alla trafikslagen lika. Precis som vi röjer snö för att bilar ska ta sig fram, så behövs isbrytare för att hålla sjövägen öppen. Överlag borde vi lägga mer fokus på att optimera befintliga system, istället för att göra nya investeringar med tveksam samhällsekonomisk nytta, säger Karolina Boholm.