Tyska ZF har blivit en totalleverantör av självgående små skyttelbussar

Lokala myndigheter och operatörer av stadsmobilitet har ett stort behov av att tillföra kunskap och resurser för att kunna etablera autonoma (självkörande) persontransportsystem. Foto: ZF Friedrichshafen AG

Tyska ZF har blivit en totalleverantör av självgående små skyttelbussar och tillhörande system och tjänster, inklusive projektering, implementering, drift och underhåll.

Det innebär att företaget utökat sitt produktsortiment inom självkörande, eldrivna minibussar. Det är fordon som främst är avsedda för dedikerade bussfiler, men nästa generation av sådana fordon förväntas också kunna köras i vanlig trafik.

Enligt OECD är stadstrafiken orsaken till omkring 40 procent av de klimatskadliga utsläppen som orsakas av globala persontransporter. Invånarna i städerna kommer att öka i antal under de kommande decennierna, och så kommer även behovet av rörlighet förstås.

Förutom en accelererande elektrifiering av stadstransporter kommer intelligenta mobilitetskoncept att vara nödvändiga för att städer ska nå sina klimatmål och samtidigt erbjuda medborgarna attraktiva platser att bo på.

Redan idag kan ZF:s små skyttelbussar lösa många akuta trafikproblem, eftersom de kan ta människor

från A till B snabbare och minska antalet personbilar i stadstrafiken, samtidigt som utsläppen minskar. Pendelbussarna kan också göra det lättare att koppla samman förorterna med stadskärnorna.

Självkörande från 2019

ZF har kunnat leverera elektriska, självgående minibussar sedan 2019 efter förvärvet av företaget 2getthere. Nytt nu är att ZF även kan erbjuda tjänster för planering, implementering, drift och underhåll av sådana system.

– Våra lösningar finns tillgängliga nu och kan ge ett omedelbart bidrag till att minska utsläppen relaterade till lokala persontransporter, säger Torsten Gollewski som är chef för Autonomous Mobility Systems på ZF.

Han påpekar också att etableringen av autonoma pendelvägar medför betydligt lägre kostnader än för järnvägssystem.

ZF samarbetar med många andra när det kommer till autonoma skyttelbussar. En av dessa är DB Regio Bus, som verkar inom kollektivtrafiken. En annan partner är brittiska Oxbotica, som tillhandahåller mjukvara för självgående funktioner.

Om ZF

ZF Friedrichshafen AG är det fullständiga företagsnamnet där ZF är en förkortning för Zahnradfabrik, eller redskapsfabrik på svenska. Men det var länge sedan ZF bara sysslade med växlar. Företaget grundades 1915 och var från början en tillverkare av växlar och växellådor för bilar och flygplan. Idag är ZF förmodligen mest känt för växellådor för personbilar och nyttofordon.

Framför allt är en stor del av dagens lastbilar och bussar utrustade med avancerade växellådor från ZF. Med det så kallade gröna skiftet i åtanke blir företaget allt mer involverat i omgivande system, vilket bland annat nämns i denna artikel. ZF har mer än 153 000 anställda över stora delar av världen.

Källa: ZF Friedrichshafen AG