Tysk stororder hägrar för Volta Trucks

Enrique Gaya/Handout/Volta Trucks/TT: Volta Trucks grundare och styrelseordförande Carl-Magnus Norden hoppas på att ett samarbetsavtal med tyska DB Schenker ska utmynna i en stororder på 1|500 ellastbilar på tre år. Arkivbild.

Tidigare har Volta Trucks, nischat på marknaden för eldrivna lastbilar, slutit liknande fast något mindre omfattande samarbetsavtal med flera lastbilsuthyrare.

Men det är ju uthyrningsbranschen. Det här med DB Schenker är direkt med en godsleverantör, så det är en ny del av marknaden för oss, säger Volta Trucks grundare och styrelseordförande Carl-Magnus Norden.

Trafikklara hösten 2022

Testerna tillsammans med DB Schenker gäller åtta ellastbilar på 16 ton som ska inledas i april–juni 2022. Detta följer på tester av samma typ av fordon i extrema väderförhållanden, i norra Finland och i Sahara.

På höstkanten är planen att de första trafikklara lastbilarna ska levereras till DB Schenker och de andra kunder Volta Trucks har slutit avtal med.

I slutet av 2022 ska vi börja med serieproduktion. Det blir fullskalig produktion i januari 2023 och under 2023 siktar vi på en total produktionsvolym på 5 000 lastbilar, säger Norden.

Vi börjar i mindre skala i januari 2023 och ökar under årets gång. 2024 fortsätter vi öka i samma takt, tillägger han.

Avtalet som nu har träffats innebär att DB Schenker vid sidan av en deposition har förbokat 1 470 serietillverkade 16-tonslastbilar. Det rör sig om en så kallad avsiktsförklaring, som omvandlas till en riktig order efter det att DB Schenker utvärderat produkten i sina tester och anpassat sina terminaler och depåer för att hantera laddning av ellastbilar.

"I Sverige är det mycket prat"

Hittills har DB Schenker och Volta Trucks identifierat tio städer i fem länder, där de ska se om det går att bygga upp system för leveranser med eldrivna lastbilar. För Volta Trucks innebär det att man nu siktar på att ha leveranser av lastbilar till storstäder i sex länder om två år.

Vi börjar med London och Paris. Sedan startar vi upp i Madrid, Milano och i Rührområdet. Vi tittar också på Hamburg och så kommer vi antagligen att serva Rotterdam och Haag, säger Norden.

Norden finns inte med på kartan än så länge, varken hamnstaden Göteborg eller någon av huvudstäderna.

En del av förklaringen när det gäller Göteborg och Stockholm är att tyvärr är inte svenska myndigheter särskilt pro-aktiva, säger Norden.

Han pekar bland annat på hur Paris beslutat om dieselförbud från och med 2024 och att det i såväl Frankrike och Tyskland erbjuds kraftiga subventioner vid inköp av eldrivna lastbilar. I Storbritannien tillämpas samtidigt kännbara straffavgifter för att köra runt på diesel.

I Sverige är det mycket prat, men det är inte mycket stöd till den här omställningen. Sverige borde kunna vara mycket mer i framkant, tycker jag, säger han.

Batterier från Kalifornien

Volta Trucks utvecklar även lastbilsmodeller på 7,5 ton och 12 ton och siktar också på 19-ton, den tyngsta viktklassen där det fortfarande går att använda två axlar på fordonet. Ännu tyngre långtradare med fler axlar och lätta lastbilar (3,5 ton) kommer man dock tills vidare inte utveckla.

Produktionen ska ske i Steyr, Österrike, där en kontraktstillverkare som har jobbat med produktion av MAN-lastbilar under många år har öppnat dörren för Volta Trucks.

De producerar fortfarande MAN-lastbilar, men de rampar ned det under de närmaste tolv månaderna. Samtidigt rampar vi upp. Så all personal som kan bygga lastbilar är på plats. Det är en väldig fördel för oss, säger Norden.

Batterierna hämtas i sin tur från amerikanska Proterra, med produktion i Kalifornien. Proterra har redan etablerad produktion av batterier till bussar i ungefär samma viktklasser, enligt Volta Trucks-grundaren.

På sikt hoppas Norden att batteriproduktionen kan flyttas till Europa, för att minska klimatavtrycket i produktionen.

Vi tittar på om Proterra inte kan sätta upp en europeisk fabrik i närheten av oss. Vi är väl där om ett eller två år, säger han.