DSV gör strategisk storinvestering i sitt nya automatiserade logistikcenter i Rosersberg

Logistikcentret blir robotiserat och utrustad med toppmoderna lösningar.

I december 2020 förvärvade DSV 57 000 kvadratmeter mark från Kilenkrysset i Rosersberg. I februari 2021 togs första spadtaget till logistikbolagets nya storskaliga automatiserade logistikcenter, som kommer att få en yta på 68 000 kvadratmeter samt 5000 kvadratmeter omlastningsterminal och kontorslokaler. För DSV är den nya terminalen förstås en strategiskt mycket betydelsefull investering där robotiserade och automatiserade lösningar möjliggör en kapacitet som blir nästan dubbelt så stor som på ett konventionellt lager. Ytterligare en viktig målsättning är att förkorta bolagets leveranstider av gods i Stockholmsområdet.

Text: Annika Wihlborg Bilder: DSV

Den nya logistikfastigheten får alltså en samlad yta på 73 000 kvadratmeter och ska stå klar i slutet av december 2021. Den storskaliga satsningen innebär att DSV står för 2021 års största logistiketablering i Sverige. Det nya logistikcentret kommer att inrymma DSV:s tre affärsområden Solutions, Air & Sea och Road och kompletterar bolagets fyra befintliga TPL-anläggningar i Borås, Landskrona, Norrköping och Arlandastad. I Skogås i södra Stockholm har DSV i dagsläget en omlastningsterminal och kontorslokaler, men nu tar bolaget alltså steget fullt ut och bygger ett fullskaligt logistikcenter i den norra delen av Stockholm. Det gör att DSV:s transportbilar undviker problemen som är associerade med rusningstrafiken i och runt staden. Ambitionen är att det ska resultera i en förbättrad inhämtning, bättre utkörningstider och mer tillförlitliga leveranser. I slutänden kan det förstås även förkorta bolagets leveranstider och höja servicenivån gentemot slutkund.

 

bild
Den nya storinvesteringen stärker DSV:s position på den heta Stockholmsmarknaden.

 

Robotiserad lagring och smalgångsställage ökar effektiviteten

DSV strävar efter att växa både organiskt samt genom förvärv och företaget är övertygat om att man med det nya strategiskt placerade logistikcentret kommer kunna attrahera fler nya kunder med behov av smarta logistiklösningar.  Enligt Ivan Swinhoe, vd på DSV Solutions i Sverige, kan DSV med det nya logistikcentret erbjuda automatiserad och robotiserad lagring i kombination med smalgångsställage för AGV-truckar, vilket maximerar nyttjandet av lagerytan då kapaciteten blir nästan dubbelt så stor som på ett konventionellt lager. På den toppmoderna logistikanläggningen kommer det även att finnas ett automatiserat robotlagringssystem i form av en Autostore anläggning.

Tommy Allström Byggproduktion har tilldelats uppdraget som totalentreprenör för projektet. Fastigheten kommer att ha solpaneler på taket och byggs till 80 procent med återvinningsbara material.

Omfattande markarbeten och snäv tidsplan

–Byggarbetet fortlöper hittills helt enligt tidsplan. Vi har kommit i gång med markarbetena och stommontaget. Markarbetena är relativt omfattande och inkluderar bland annat en del sprängning. Den största utmaningen i det här projektet är den relativt snäva tidsplanen. Det är viktigt att allt klaffar hela vägen, vilket förstås ställer stora krav på vår logistikplanering. Det är självklart roligt för oss att vara delaktiga i ett så här storskaligt logistikprojekt, säger Tommy Allström, vd på Tommy Allström Byggproduktion, som bland annat byggt en logistikfastighet åt Lidl tidigare och dessutom är involverade i byggnationen av Coops nya logistikanläggning i Eskilstuna.

 

bild
Det nya logistikcentret beräknas stå klart i slutet av december 2021.