Nasdaq lanserar ny grön stämpel för börsnoterade företag

- I framtiden kan företag få en grön stämpel från Nasdaq om de uppfyller ett antal kriterier, säger Carsten Borring, marknadschef på Nasdaq. Foto: Casper Dalhoff / ERH

För att hjälpa investerare att identifiera gröna företag har Nasdaq lanserat två nya gröna märken som kan ges till företag som uppfyller en uppsättning gröna kriterier.

- I framtiden kan företag få en grön stämpel från Nasdaq om de lever upp till ett antal kriterier, säger Carsten Borring, marknadschef på Nasdaq.

Efterfrågan på hållbara investeringsprodukter har ökat kraftigt de senaste åren, men både privata och institutionella investerare kämpar fortfarande med att räkna ut vilka investeringar som är gröna och vilka som inte är det.

Konsekvensen av detta tas nu på Nasdaq genom lanseringen av två nya gröna etiketter. Avsikten är att göra det lättare för investerare att handplocka gröna företag på de nordiska börserna, säger noteringschef Carsten Borring från Nasdaq Copenhagen.

Nyligen förvärvade Nasdaq företaget Puro.earth, som erbjuder en marknadsplats för att ta bort koldioxidutsläpp. Det skriver Nasdaq i ett pressmeddelande, där priset på affären dock inte anges.

Således har företaget blivit majoritetsägare i ett företag som har beprövad teknik för att ta bort koldioxid från atmosfären. Företaget kan dessutom sälja certifikat till andra företag som vill minska sina nettoutsläpp.