USA och EU nära en lösning på den Trump-initierade konflikten om stål

Arcelor Mittals stålverk i Galati, Rumänien. Foto: Creative Common, kredit: HelmiStoDromo

År 2018 höjde USA tullarna på stål och aluminium. Nu kommer EU och USA att gå i dialog om utmaningen.

Före slutet av året kommer USA och EU att söka en gemensam lösning på en handelstvist om stål och aluminium, där de också kommer att försöka hantera ett problem med överkapacitet - och en gemensam utmaning med Kina.

Det säger USA: s handelsminister Katherine Tai och EU-kommissionären Valdis Dombrovskis i ett gemensamt uttalande efter ett videomöte förra veckan.

- De kom överens om att USA och dess medlemsstater är allierade och partner som delar nationella säkerhetsintressen som demokratiska marknadsekonomier", sägs i uttalandet.

Tillsammans kommer de att "främja höga standarder" och "ta itu med gemensamma problem".

- Länder som Kina, vars politik snedvrider marknaden, måste hållas ansvariga", skrev Tai och Dombrovskis.

Under tidigare president Donald Trump höjde USA tullar på stål och aluminium. 25 procent på stål och bland annat aluminium från Europa.

Han motiverade det med "nationella säkerhetsintressen", varför han trodde att det inte var en fråga för Världshandelsorganisationen WTO att undersöka.

Sedan 2018 har emellertid ett ärende pågått mellan parterna i WTO.

EU svarade för några år sedan med vedergällningstullar på amerikanska produkter som cowboybyxor, whisky och motorcyklar. Den hade en total volym på 2,8 miljarder euro.

Det planerades att höja dessa taxor den 1 juni. Men det har nu avbrutits, säger en talesman för Europeiska kommissionen.

Det står i uttalandet:

 - För att säkerställa den mest konstruktiva miljön för dessa gemensamma ansträngningar är de överens om att undvika förändringar som kan påverka bilateral handel negativt."

Det är inte det första steget mot närmande i handeln efter att Joe Biden tog över presidentskapet i USA.

Tidigare i år avstängde USA och EU planerade tariffer i tvisten om flygplanstillverkarna Airbus, som är europeiskt, och Boeing, som är amerikanskt.

Både EU och USA hade tillåtits genom WTO att samla in tullar på produkter. Men parterna kom överens om att avbryta detta i fyra månader.

Även i förhållande till en digital skatt har dialogen över Atlanten förbättrats.

Hur som helst, det finns försök att hitta en gemensam lösning genom OECD, som den amerikanska handelsministern uttryckte tidigare i år.