Kanada i fokus för svenska startups

Maria Wiik, affärsrådgivare på BizMaker.
Maria Wiik, affärsrådgivare på BizMaker.

I höst är det dags för den fjärde upplagan av Scandinavian Startup Week, ett program för svenska startups som siktar på affärer i Nordamerika, specifikt den kanadensiska marknaden. Sex startupbolag från BizMaker deltar i den digitala affärsresan.

– Vi vill hyvla ner tröskeln för att gå utanför Sverige med sin affär, säger Maria Wiik, affärsrådgivare på BizMaker, som är en regional innovationsaktör i Västernorrland med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle

– Många tidiga beslut om strategi, marknadsföring och målgrupp kan påverka möjligheterna att nå ut på en internationell marknad. Vissa av bolagen har en idé som tydligt är globalt gångbar, men oavsett affärsidé så vill vi vara med och prata om det här tidigt, säger Maria Wiik.

BizMaker är en av fyra svenska innovationsaktörer som står bakom initiativet Scandinavian Startup Week. De andra är Företagsfabriken i Kronoberg, Movexum i Gävleborg och Kalmar Science Park.

Scandinavian Startup Week

I samarbete med flera kanadensiska partners erbjuder Scandinavian Startup Week initierad kunskap om att driva affärer i Kanada, som BizMaker beskriver som en viktig ingång till hela den nordamerikanska marknaden. Aktiviteterna under veckan fokuserar bland annat på de olika industriernas geografiska fästen, på affärsjuridik och på finansiering.

– Vi vill skapa en möjlighet för bolagen att globalisera, visa vägen till vilka olika partners man kan ta hjälp av för att nå ut. Inte minst vill vi skapa en förståelse för hur affärskulturen fungerar och kan skilja sig åt, säger Maria Wiik.

De startupbolag från BizMakers inkubator som deltar är Evaqvent, Lifepulse, Nordic Renew Resource, Plantvation och WatchItGolf.